Werknemers zoeken erkenning en nabijheid: Jobvillage speelt in op nieuwe verwachtingen
Werknemers zoeken erkenning en nabijheid: Jobvillage speelt in op nieuwe verwachtingen
Een recent onderzoek van Roularta Local Media (juni 2025) toont aan dat Belgische werknemers niet langer uitsluitend door loon worden gedreven. Bijna de helft (45,5%) geeft aan vooral gemotiveerd te worden door erkenning en waardering. Ook de nabijheid van de werkplek blijkt cruciaal: ruim drie op vier Vlamingen (76,1%) beschouwen dit als de belangrijkste factor bij hun jobkeuze.
Prioriteiten op de arbeidsmarkt
De resultaten maken duidelijk dat werknemers meer zoeken dan financiële beloning alleen. Een job moet bijdragen aan levenskwaliteit: zich gewaardeerd voelen, kansen krijgen om zich te ontwikkelen en voldoende tijd overhouden voor gezin en ontspanning door minder te pendelen.
Ondanks het feit dat zeven op tien Belgen vandaag met plezier naar het werk gaan, blijft de mobiliteit op de arbeidsmarkt groot. Zo staat bijna een derde open voor een nieuwe uitdaging, oplopend tot vier op tien bij werknemers jonger dan 45 jaar. Vooral de overheid (32,6%) en de zorgsector (26,5%) zijn aantrekkelijk als toekomstige werkgever. Bij vrouwen staat zorg zelfs bovenaan de lijst.
Jobvillage als antwoord op veranderende verwachtingen
Sinds 2012 organiseert Jobvillage carrièrebeurzen die werkgevers en werkzoekenden rechtstreeks met elkaar in contact brengen. Met 18 edities per jaar verspreid over heel Vlaanderen, is Jobvillage uitgegroeid tot hét forum waar lokaal talent en bedrijven elkaar ontmoeten.
De focus op nabijheid en persoonlijke begeleiding sluit naadloos aan bij de prioriteiten van werknemers. Bezoekers vinden er niet alleen bedrijven uit hun eigen regio, maar krijgen ook professioneel advies over hun loopbaan.
OVER ROULARTA MEDIA GROUP
Roularta Media Group (RMG) is een beursgenoteerde multimediagroep met bijna 1.200 medewerkers en een totale omzet van 320 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans en marktleider op het vlak van lokale media met o.a. De Zondag. In Nederland heeft RMG de op één na grootste portfolio van magazinemerken. RMG heeft een hypermoderne offsetdrukkerij, Roularta Printing, die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en de omringende landen. RMG bezit krachtige digitale tools, zoals de app ‘Mijn Magazines’, met een digitale kiosk, een 24/24 website met input van alle redacties en abonnementen toegankelijk voor de hele familie. Met het duurzaamheidsprogramma Roularta Cares is RMG een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector.
OVER JOBVILLAGE
Jobvillage is een toonaangevende reeks jobbeurzen in Vlaanderen, georganiseerd door Roularta Local Media. Met 18 fysieke beurzen in 2025 biedt Jobvillage werkzoekenden en werkgevers de kans om elkaar in een toegankelijke en doelgerichte setting te ontmoeten.
CONTACT
Thijs Naeyaert
Algemeen Directeur Roularta Local Media
051 26 35 31
thijs.naeyaert@roularta.be
Voor meer info, contacteer:
Elien Haemers
Account Director Roularta Local Media
051 26 63 03
elien.haemers@roularta.be