Knack lanceert de Grote Geheugentest
Knack lanceert de Grote Geheugentest
Maakt slimme AI ons dommer? Knack onderzocht wat de impact van technologie is op ons geheugen. Lezers ontdekken in Knack en op Knack.be hoe het geheugen werkt, of het onder druk staat, en testen zelf hoe scherp hun geheugen vandaag presteert.
We grijpen bij twijfel steeds sneller naar onze smartphone dan naar ons eigen geheugen. Dat leidt tot het fenomeen ‘digital dementia’: informatie die online makkelijk vindbaar is, onthouden we minder goed. Knack onderzoekt hoe technologie onze denkgewoonten beïnvloedt en reikt handvatten aan om het geheugen te versterken.
De redactionele reeks verkent een rist invalshoeken: hoe ons geheugen precies werkt, wat het geheim is van de zogenaamde superagers die op hoge leeftijd nog een scherp geheugen hebben, en waarom het geheugen verslechtert met het ouder worden, behalve voor nieuwsfeiten.
Daarnaast lanceert Knack een wetenschappelijk onderbouwde geheugentest, ontwikkeld met neuroloog Prof. Steven Laureys (Universiteit van Luik) en Roxane Hoyer. De test is gratis beschikbaar op knack.be/geheugen.
Bert Bultinck, hoofdredacteur van Knack:
"In plaats van zelf na te denken en de tijd te nemen om op zoek te gaan naar de informatie in het geheugen, grijpt men steeds vaker naar de smartphone om het daar snel op te zoeken. De Grote Geheugentest nodigt niet alleen uit om uzelf te testen, maar wil ook aanzetten tot bewuster omgaan met kennis en herinneringen. Met deze campagne moedigt Knack lezers aan na te denken over de rol van technologie in hun dagelijks leven en over het belang van een actief, getraind geheugen."
De lancering kadert in een brede mediacampagne over meerdere kanalen: radio, televisie, geschreven pers, sociale media en digitale platformen, met als doel een breed publiek te sensibiliseren voor het belang van het geheugen en het onderhouden ervan.
OVER KNACK
Knack en Le Vif zijn gerenommeerde Belgische nieuwsmagazines die zich toeleggen op hoogwaardige journalistiek en het bieden van diepgaande inzichten in politieke, economische en culturele ontwikkelingen in België en daarbuiten. Beide tijdschriften hebben een bewezen staat van dienst in het organiseren van belangwekkende evenementen en het bieden van een platform voor open en eerlijke discussies over nationale vraagstukken. Knack en Le Vif bereiken samen 644.000 lezers in print en 2.219.000 lezers online¹.
¹Bron: CIM 2024
CONTACT
Bert Bultinck
Hoofdredacteur van Knack
bert.bultinck@knack.be