Geschiedenis

Print

Roularta Local Media

Al die tijd blijven de gratis huis-aan-huisbladen groeien in oplage en volume. Vroegere "regiebladen" worden overgenomen, zodat Roularta overal over een eigen uitgave beschikt. In 1979 krijgen de E3-bladen een heel nieuw gezicht. Van pure advertentiebladen evolueren zij naar kranten met lokale berichtgeving. En er komt een uniformisering. De gratis bladen heten voortaan De Streekkrant en die is met een vijftigtal lokale edities in elke stad en streek, in elke gemeente van Nederlandstalig België elke week  huis-aan-huis verspreid.

In de provincie Limburg wordt de titel De Weekkrant gebruikt via een akkoord met uitgever Concentra (die voor 20 % participeert in de NV DSDW). 

Door het succes van De Streekkrant ontstaat een tweede netwerk van gratis tabloids die hun lokale titel bewaren.Hiermee wil Roularta in een aantal steden een tweede gratis aanbieden die zich naast de Streekkrant vooral richt op hyperlokale adverteerders. Dit netwerk groeit snel door overnames van bladen zoals Fonteintje, Wegwijzer, Tam Tam, Het Gouden Blad enz.
 

Naast de huis-aan-huisbladen komt er in 1995 het maandelijkse citymagazine Steps bij dat complementair is aan De Streekkrant. De Streekkrant brengt  consumenteninformatie, lokaal nieuws, classifieds (Immo, Auto, Jobs) en op nationale en lokale advertenties gericht op directe verkoop. Steps is het lifestylemagazine met interessante lectuur, praktische agenda's en imagocampagnes van nationale merken en de betere detailzaken. 

 

Na een experiment in de Kempen lanceert Roularta in 2000 de gratis krant De Zondag in heel Vlaanderen. Door een originele distributie – via de bakkerijen – worden er elke zondag meer dan 600.000 exemplaren verspreid. Intussen brengt De Zondag met 16 edities het nieuws van het weekend inbegrepen de sportverslagen van de zaterdagcompetities en is het met meer dan 2 miljoen lezers de populairste krant in Vlaanderen.

In 2017 experimenteert Roularta met “Deze Week”, een nieuwe formule van gratis weekblad. Einde 2019 wordt beslist de uitgave van hah-bladen aan te passen aan de gewijzigde situatie, rekening houdend met lokale taksen en met de gevolgen van de e-commerce voor de lokale winkelier.

Roularta beslist door te gaan met een hele reeks tradititonele lokale titels met een totale oplage van meer dan één miljoen exemplaren : De Streekkrant (vooral in West- en Oost-Vlaanderen), TamTam ( in het Noorden van West-Vlaanderen), Deze Week (in Limburg), Wetthra, De Wegwijzer , Het Fonteintje, Het Gouden Blad enz.