Roularta wordt 100% eigenaar van Plus Magazine en verkoopt Duitse kinderbladen

02 maart 2020

Gereglementeerde Informatie - Voorwetenschap
Embargo 2 maart 2020 18u

Roularta Media Group (RMG) neemt de 50% participatie van de Franse mediagroep Bayard Presse in Senior Publications, de uitgever van het maandblad Plus Magazine in België, over. Sedert de start van Plus Magazine in 1986, had RMG als mede-oprichter reeds een participatie van 50% in Senior Publications. Door deze transactie wordt RMG voortaan de enige aandeelhouder van Senior Publications.

Plus Magazine is een nationaal maandblad dat een breed en groeiend publiek van 50- plussers aanspreekt. Het is een inspirerend magazine met 5 belangrijke pijlers: gezondheid, recht en financiën, samenleving, vrije tijd en lifestyle. Het blad biedt al 35 jaar een antwoord op alle vragen die 50-plussers zich stellen. Daarbij staan getuigenissen en oplossingen centraal.

Plus Magazine heeft een verkochte oplage van 117.000 exemplaren - waarvan 86% abonnementen  - en bereikt via het magazine en de digitale kanalen (o.a. plus.be) 538.000 lezers (bron CIM). In de laatste CIM-meting, groeide het bereik van Plus (nl/fr) met 31,4%.

Tegelijkertijd verkoopt RMG haar 50% belang in de Duitse uitgever van kinderbladen 'Johann Michael Sailer Verlag Geschäftsführung GmbH' (hierna Sailer), met titels zoals Bimbo, Olli&Molli, Tierfreund,… aan mede-aandeelhouder Bayard Presse.

Dankzij deze transactie versterkt RMG haar merkenportfolio met Plus Magazine, een sterk, nationaal, multimediaal merk met een trouwe en groeiende community van actieve 50- plussers (meer dan 100.000 abonnees) en stoot zij niet-core activiteiten af in Duitsland.

Roularta Media Group verwacht door de aankoop van 50% Senior Publications en verkoop van 50% Sailer een positieve impact op de EBITDA  van 2020. De helft van het netto resultaat van Sailer en Senior Publications die voor deze transactie werd opgenomen in EBITDA is lager dan de 100% EBITDA van Senior Publications die in de toekomst wordt geconsolideerd. Senior Publications haalde in 2019 een omzet en EBITDA van respectievelijk 6,6 mio € en 400k€. Het immaterieel actief dat ontstaat door deze overname, zal in lijn met de andere merken van Roularta worden afgeschreven. Op de geconsolideerde balans heeft de verkoop van Sailer een beperkte financiële impact omdat het actief in 2018 reeds grotendeels werd afgeboekt.

RMG is een Belgische beursgenoteerde multimediagroep en marktleider op het vlak van magazinemerken (algemeen-, business- en sportnews magazinemerken, women magazinemerken, lifestyle en professional, in het Nederlands en het Frans), lokale media in Vlaanderen (huis-aan-huiskranten, zondagskranten, lifestylemagazines, online classifieds, geolocaliseerde display en netwerkevents), provinciekranten (Krant van West-Vlaanderen) en businesskranten (De Tijd, L’Echo). In Nederland en Duitsland is RMG bovendien (in joint-venture met de Franse groep Bayard) marktleider in media voor 50-plussers. Met Roularta Printing Services beschikt RMG over Belgiës grootste offsetdrukkerij waar kranten, magazines en catalogi van topkwaliteit gemaakt worden voor België en voor het buitenland

Contact Xavier Bouckaert
Jeroen Mouton