Roularta Media Group viert 70-jarig bestaan

Roularta Media Group blaast op 12 januari exact 70 kaarsjes uit. De Belgische multimediagroep groeide in 7 decennia uit van een lokale krant, met name De Roeselaarse Weekbode, tot een marktleider op het vlak van nieuws- en lifestylemagazines in binnen- én buitenland. Een terugblik op de 7 grootste mijlpalen van het beursgenoteerde familiebedrijf.

1. ’50: alles begon met de Roeselaarse Weekbode

Op 12 januari 1954 beslist advocaat Willy De Nolf (Roeselare, °1923) om na 10 jaar de balie van Kortrijk vaarwel te zeggen en zich toe te leggen op het drukken en uitgeven van de lokale krant De Roeselaarse Weekbode, nu onderdeel van de provinciale Krant van West-Vlaanderen. Hij sticht Roularta NV en begint samen met zijn echtgenote Marie-Thérèse De Clerck aan de uitbouw van een groep die vandaag internationaal actief is.

Thijs Naeyaert, Directeur KW:
“Het is op zich al fantastisch om mee te mogen werken aan de ontwikkeling van het product dat de bouwsteen was voor Roularta. Wat me echter nog trotser maakt, is het feit dat we op vandaag 1 op 2 West-Vlamingen bereiken én onze abonnees nog altijd zien groeien. Dat geeft vertrouwen voor een nóg succesvollere toekomst!”

2. ’60: Meiboomlaan als vaste thuisbasis

Tien jaar na de oprichting, in 1964, verhuist Roularta Media Group naar de Meiboomlaan in Roeselare, waar nog steeds het actuele hoofdkantoor is gevestigd. Duurzame uitbreidingen en innovaties maken van Roularta Printing de grootste magazinedrukkerij van de Benelux, gerenommeerd tot ver over de landsgrenzen heen.

Steven Renders, Directeur Roularta Printing:
“Kwaliteitsvol drukwerk afleveren zit sinds dag 1 in het DNA van onze groep. Ik ben er fier op dat we met Roularta Printing na 70 jaar die doelstelling nog steeds dag in, dag uit waarmaken voor zowel onze interne als externe klanten.”

3. ’70: Knack is het eerste nieuwsmagazine van het land

Geïnspireerd door internationale voorbeelden als Time Magazine en Newsweek, lanceert Roularta Media Group in 1971 Knack, het eerste authentieke nieuwsmagazine van België.

Niels Famaey, Uitgever News & Business Brands RMG:
“Meer dan 50 jaar later staat Knack nog steeds voor journalistieke kwaliteit. Genereus kritisch, scherpzinnig, voor mensen met een lenige geest. Ingebed in een bedrijf van 70 jaar willen we eeuwig jong blijven.”

4. ’80: schouders onder VTM, de eerste commerciële tv-zender van Vlaanderen

In 1989 markeerde een spectaculaire openingsshow de start van VTM, mede opgericht door Roularta Media Group. In 2018 verkoopt Roularta de 50% van de aandelen in VTM aan De Persgroep (nu DPG Media). Ondanks de focusverschuiving richting magazines, blijft Roularta Media Group betrokken bij televisie, met Kanaal Z/Canal Z als business-nieuwszender.

5. ’90: lancering van De Zondag, nu de meest gelezen krant van het land

In 1999 wordt De Zondag opgericht. Met op vandaag meer dan 1,3 miljoen lezers elke zondag, heeft het gratis weekblad zich na een kwarteeuw ontwikkeld tot een vaste waarde in de Vlaamse zondagstraditie van een uitgebreid zondags ontbijt met de krant.

Luk Wynants, Uitgever De Zondag en Directeur Roularta Local Media:
“De Zondag is een mirakel op zaterdagnacht. Het merk is 25 jaar jong en boordevol energie, met ideeën voor elke gewaardeerde lezer. De Zondag maakt - net zoals KW - deel uit van Roularta Local Media, een tak van Roularta Media Group die in deze snel veranderende wereld het belang van lokale actualiteit en economie vooropstelt en ondersteunt.”

6. Verstevigde marktpositie in België en Nederland

Roularta Media Group neemt in 2018 Sanoma België over. Met sterke ‘women brands’ als Libelle, Flair en Feeling wordt de merkenportefeuille aanzienlijk uitgebreid.

Karen Hellemans, Uitgever Women Brands RMG:
“Als familiebedrijf voelde Roularta al van bij de overname van Sanoma heel warm en menselijk aan voor de ‘nieuwe’ redacties. Ook de consequente keuze voor kwaliteit en sterke merken zorgde ervoor dat we ons snel thuis voelden.”

In Nederland lanceerde Roularta in 1990 Plus Magazine. Vanaf 2017 volgde een hele reeks overnames met o.a. het nieuwsmagazine EW - de Nederlandse Knack - en een 30-tal topmagazines in de lifestylesfeer.

7. Zeventiger met mooie toekomst

2024: Roularta Media Group is niet zomaar een viriele zeventiger. Het veerkrachtige mediabedrijf blikt fier terug op het (voornamelijk op print gefocuste) succes van de voorbije decennia, maar besteedt meer dan ooit aandacht aan digitale innovatie voor de mediaconsument van morgen.

Rik De Nolf, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Roularta Media Group en zoon van oprichter Willy De Nolf:
“Onze sterke merken zijn succesvol digitaal geïntegreerd, maar daar blijft het niet bij.  Met  ‘Mijn Magazines’ - digitale kiosk, websites en app - evolueren we razendsnel naar een hybride mediamodel.”

Xavier Bouckaert, CEO Roularta Media Group en echtgenoot van Riks dochter Katrien De Nolf:
“In de afgelopen 70 jaar heeft Roularta Media Group zich steeds weten aan te passen aan de veranderende markt en de verwachtingen van de lezers. Dit zal niet anders zijn in de komende jaren, met een verhoogde focus op de digitalisering van onze prachtige mediamerken en de nieuwe technologische ontwikkelingen.”

Een uitgebreide terugblik door Rik De Nolf op 70 jaar Roularta Media Group lees je vandaag in De Krant van West-Vlaanderen of online.