Roularta lanceert nieuw gratis weekblad Deze Week

03 januari 2017

Op woensdag 18 januari lanceert Roularta Media Group een nieuw weekblad “DEZE WEEK” en verandert “De Streekkrant” in “Deze Week”, een gratis krant voor alle steden en gemeenten van Vlaanderen. Het is niet de eerste keer dat de gratis bladen van de groep van naam veranderen. Roularta startte 63 jaar geleden met “Advertentie”, later “Groep E3 met Groot-Antwerpen, Groot-Gent enz.” en sinds 30 jaar “De Streekkrant” als titel. De merknaam is intussen een soortnaam geworden en het woord “streekkrant” is opgenomen in het algemeen taalgebruik en in de Grote Van Dale. De mediagroep is echter tot de conclusie gekomen dat “De Streekkrant” in grotere steden niet meer evident klinkt, zoals “De Stadskrant” in kleinere gemeenten ook niet zou kloppen. Daarom kiest men voor een nieuwe naam en meteen voor een nieuwe formule, geïnspireerd door het succes van het andere gratis weekblad van de groep “De Zondag”, een echte krant met meer lokale en andere redactie.

Minder maar grotere edities
Vertrekkend van de vaststelling dat in kleinere steden bepaalde kleinere adverteerders verdwijnen terwijl vele andere groeien en zich richten tot een groter gebied, wil Roularta een dikkere krant maken door clustering van kleinere edities in grotere edities, met meer adverteerders, meer volume en meer redactionele bladzijden. Het streefdoel is gemiddeld 40 à 48 bladzijden, overal in alle steden en gemeenten van Vlaanderen, gespreid over 34 regionale edities.

Grondig markt- en lezersonderzoek
Voorafgaand werd een enquête gevoerd bij lezers en niet-lezers binnen elke leeftijdscategorie, representatief voor de Vlaamse bevolking. Daaruit blijkt dat de lezers graag elke week een gratis krant willen ontvangen, met vooral regionaal en lokaal nieuws. Men wil weten wat er te doen is in zijn omgeving, op het vlak van vrije tijd, culturele en andere uitstapjes, maar ook welke acties, welke aanbiedingen, welke kortingen er bij de lokale handelaars te vinden zijn, opendeurdagen, woningen die te kijk staan, enz. Op de vraag hoe ver men zich voor een bepaalde aankoop wil verplaatsen was het antwoord een gemiddelde actieradius van 20 kilometer, afhankelijk van het type aankoop.

Distributie op woensdag
“Deze Week” zal vroeger in de week dan voorheen, nu elke week op woensdag verspreid worden, hoofdzakelijk via huis-aan-huis-verspreiding en in bepaalde stedelijke centra nu ook via extra display-distributie. Op zorgvuldig gekozen centrale plaatsen komen er displays met “Deze Week”, in krantenwinkels en buurtwinkels, bibliotheken enz. De woensdag is gekozen omdat de lezer zich wil voorbereiden op het weekend. In veel gezinnen is het de vrouw die dat plant, en zij is ook hoofdzakelijk de beslisser voor de dagelijkse aankopen. “Deze Week” wil vooruitkijken en doet minder aan verslaggeving. Het is een krant die helpt programmeren.

Een echte krant
De eerste bladzijde van “Deze Week” is 100% redactioneel en bevat geen reclame. Daarna volgt het actueel nieuws, met als grootste blok het regionaal en lokaal nieuws met o.a. sport en dan de praktische rubrieken met vrije tijd, huis en tuin, culinair, enz. Om af te sluiten met de jobadvertenties (Streekpersoneel.be), de immorubriek en de notariële aankondigingen. “Deze Week” wil met zijn lezers in dialoog gaan en maximale interactie realiseren met puzzels en wedstrijden, recepten en agenda’s, enz.

De grootste kranten van het land
“De Streekkrant” is vandaag met 2,5 miljoen lezers de grootste krant in Vlaanderen. In de CIM-enquête heeft “De Streekkrant” 0,7 lezers per exemplaar. “De Zondag” is met 1,25 miljoen lezers en 2,3 lezers per exemplaar de tweede grootste krant van het land, exclusief op zondag. “Deze Week” wil voortaan midweek op woensdag inhoudelijk niet onderdoen voor het zusterblad “De Zondag” en samen zorgen voor een perfecte service op het vlak van relevante vooral lokale en praktische algemene berichtgeving.

Contact Luk Wynants
Algemeen Directeur
Roularta Local Media

Inge Claerhout