Recent onderzoek van Roularta Media Group toont aan dat strips leesplezier bevorderen bij jong en oud

23 juni 2025

Recent onderzoek van Roularta Media Group toont aan dat strips leesplezier bevorderen bij jong en oud

De mediagroep koppelt hieraan een voordeel voor het hele gezin via een strategische samenwerking met Standaard Uitgeverij, de grootste Belgische uitgever van stripverhalen.

Foto: Abonnees van deelnemende Roularta-titels genieten voortaan van digitale toegang tot meer dan 2.800 strips.

Uit een grootschalige bevraging¹ van Roularta Media Group (RMG) blijkt dat strips méér zijn dan nostalgie of kinderlectuur: ze zijn een krachtig middel om leesplezier aan te wakkeren bij jong én oud. Liefst 80,7% van de respondenten geeft aan dat strips helpen om mensen aan te zetten tot lezen. 7 op de 10 is overtuigd dat strips zelfs effectiever zijn dan klassieke boeken om de leesmicrobe aan te wakkeren bij kinderen. En opvallend: 94% ziet strips als een volwaardig medium voor alle leeftijden.

Nieuw digitaal familie-aanbod voor abonnees

In samenwerking met Standaard Uitgeverij lanceert RMG een initiatief dat inspeelt op deze bevindingen. Via het digitale platform Strips.be krijgen abonnees van de Roularta-titels Knack, Libelle, KW, Trends, Plus Magazine en Mijn Magazines voortaan toegang tot meer dan 2.800 stripalbums – van klassiekers als Suske en Wiske, De Kiekeboes en Jommeke tot volwassenere reeksen zoals XIII, Thorgal en Largo Winch.

Elke abonnee van de vernoemde titels krijgt een familieaccount waarmee tot vijf gezinsleden kunnen lezen. Zo wordt lezen nog meer een gedeelde ervaring voor het hele gezin.

Strategische zet richting multi-user en multimediale beleving

Deze stap past binnen de strategie van de mediagroep om abonnees steeds meer multimediale belevingen aan te bieden. Via de bestaande Mijn Magazines-app kunnen abonnees al meerdere Roularta-merken digitaal lezen én content delen met het gezin. Met de integratie van Strips.be wordt dit aanbod nu aanzienlijk uitgebreid.

Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group:

“We zien het als onze missie om kwalitatieve content breed toegankelijk te maken. De cijfers uit ons onderzoek bevestigen dat strips een krachtige motor zijn voor leesbevordering. Met deze samenwerking willen we gezinnen op een laagdrempelige manier warm maken om meer te lezen.”

Kris Hoflack, CEO van Standaard Uitgeverij:

“De ontsluiting van het digitale stripplatform Strips.be voor Roularta abonnees is een belangrijke stap om het rijke Nederlandstalige stripverhaal een nog prominentere plek te geven in het leven van gezinnen.”

Het volledige aanbod op Strips.be is vanaf vandaag beschikbaar voor alle actieve abonnees van de deelnemende Roularta-titels.

¹ Over het onderzoek

Het onderzoek werd in mei 2025 uitgevoerd door Roularta Media Group via een online survey bij een steekproef van 2.161 respondenten. Doel was om leesgewoonten in kaart te brengen en de rol van strips daarin te analyseren.

Over Standaard Uitgeverij

Standaard Uitgeverij is een onafhankelijk uitgeefhuis, gespecialiseerd in boeken en strips voor een breed publiek. Haar verschillende uitgeverijen en andere activiteiten vormen samen de grootste Vlaamse uitgeefgroep. De eigen imprints Manteau en Tzara zijn gericht op volwassen lezers, terwijl onder Salto, Ballon en Oogappel toonaangevende kinderboeken verschijnen voor kinderen, kleuters en peuters. Standaard Uitgeverij is daarnaast ook uitgever van de Nederlandstalige strips van Dupuis, Dargaud, Le Lombard, Glénat en Casterman. Vorig jaar lanceerde Standaard Uitgeverij het online streamingplatform Strips.be, waarop zowel eigen uitgaven als strips van andere uitgevers te lezen zijn in een abonnementsformule. 

Over Roularta Media Group

Roularta Media Group (RMG) is een beursgenoteerde multimediagroep met bijna 1.200 medewerkers en een totale omzet van 320 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans en marktleider op het vlak van lokale media met o.a. De Zondag. In Nederland heeft RMG de op één na grootste portfolio van magazinemerken. RMG heeft een hypermoderne offsetdrukkerij, Roularta Printing, die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en de omringende landen. RMG bezit krachtige digitale tools, zoals de app ‘Mijn Magazines’, met een digitale kiosk, een 24/24 website met input van alle redacties en abonnementen toegankelijk voor de hele familie. Met het duurzaamheidsprogramma Roularta Cares is RMG een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector.

Contact

Nele Baeyens
Marketing Director
nele.baeyens@roularta.be