Kanaal Z en Canal Z worden Trends Z: één sterk merk voor de Belgische business community

25 juni 2025

Kanaal Z en Canal Z worden Trends Z: één sterk merk voor de Belgische business community 

Vanaf deze zomer krijgen Kanaal Z en Canal Z, de grootste business zenders van België, een nieuwe naam: Trends Z. De naamswijziging versterkt het bredere content-ecosysteem van Trends, hét multimediale merk voor business, economie, beleggen en ondernemerschap en luidt tevens enkele belangrijke nieuwigheden in.

Sterker merk, meer impact 

Met de introductie van Trends Z wordt alle businesscontent van de groep onder één sterk merk samengebracht. Dit moet de positie van Trends als grootste business community van het land versterken en de herkenbaarheid bij kijkers, lezers en luisteraars verhogen.

Jan De Meulemeester, Head of Business News:
“Het merk Trends staat voortaan niet enkel voor het gekende magazine en de sterke digitale platformen, maar ook voor podcasts, newsletters, events én nu ook televisie en video.” 

Stijn Fockedey, hoofdredacteur van Trends en het voormalige Kanaal Z:

“Deze strategische naamsverandering is meer dan symbolisch. Ze weerspiegelt een duidelijke visie: Trends moet nog meer het centrale ankerpunt worden voor iedereen met ambitie. Voor ondernemers, managers, beleggers en professionals die op zoek zijn naar betrouwbare, diepgaande en relevante financieel-economische content, via welk kanaal dan ook.” 

Evolutie, geen revolutie 

Jan De Meulemeester vult nog aan:
“De vertrouwde inhoud en vertrouwde gezichten blijven behouden: kwalitatief zakennieuws, scherpe analyses, actuele duiding."

Toch staan er ook enkele nieuwigheden op de planning. Zo introduceert de redactie van bij de start enkele nieuwe formats, met extra aandacht voor het beursgebeuren en het nieuwe programma 'CEO van mijn leven'.

Ook op de planning staat een speciale zomereditie van Trends Talk, waar grote denkers in gesprek gaan over de veranderende tijden waarin wij leven.

De naamsverandering naar Trends Z luidt de komst in van een gloednieuw videoplatform waarop kijkers live én 'on demand' terecht kunnen voor nieuws, duiding, interviews en debat uit de wereld van economie, finance, ondernemerschap en innovatie. Ook wordt terugkijken naar programma’s in het najaar mogelijk gemaakt via de verschillende operatoren. 

De gloednieuwe Trends Z-omgeving gaat live maandag 30 juni. 

Over Trends Z

Trends Z is de vernieuwde naam voor Kanaal Z, en brengt als enige businesszender in Vlaanderen, Wallonië en Brussel het meest gespecialiseerde en gevarieerde aanbod over business, economie en geld. 

Trends is al 50 jaar lang het leidende financieel-economische nieuwsmagazine in België. Het lezerspubliek bestaat voornamelijk uit kaderleden, bedrijfsleiders, ondernemers en personen die een vrij beroep uitvoeren.  

De magazines Trends en Trends-Tendances tellen zo’n 301.000 lezers per week¹. Online krijgen ze gemiddeld 1.030.020 webbezoeken per maand¹. Trends Z bereikt dagelijks gemiddeld 460.485 kijkers en op weekbasis 1.542.055 kijkers¹. Op die manier vormt Trends de grootste businesscommunity van het land. 
¹Bron: CIM 2024 

Contact

Stijn Fockedey 
Hoofdredacteur Trends  
stijn.fockedey@trends.be  
+32 (0)478 34 45 90

Jan De Meulemeester 
Head of Business News 
jan.demeulemeester@trends.be 
+32 (0)475 85 26 31