Google DNI verleent in zijn 4e ronde financiering aan Roularta Media Group met het VeriFlix-project

18 december 2017

Op 13 december maakte Google de succesvolle ontvangers van de 4e financieringsronde van het Digital News Innovation Fund (DNI) bekend. 102 projecten afkomstig uit 26 verschillende Europese landen werden geselecteerd. De bekroonde projecten kunnen rekenen op een totale financiering van 20,4 miljoen euro voor de uitvoering van deze projecten. Het [large] VeriFlix-project werd tijdens deze ronde gefinancierd.

VeriFlix is een totaaloplossing op basis van AI (artificiële intelligentie) die Roularta Media Group in staat stelt user-generated videocontent (UGC) te verzamelen, de bron en authenticiteit van deze UGC te verifiëren en op die manier fake nieuws te onderscheiden van kwaliteitsvideo’s.

VeriFlix zal een set tools ontwikkelen die op basis van geolocatie UGC van mobiele app-users kan verzamelen. Door het inschakelen van een content verification AI layer zullen ongepaste of irrelevante video’s tegenhouden worden door de kwaliteit, relevantie, consistentie en diversiteit te controleren. Op basis hiervan zal Roularta Media Group in staat zijn om zijn publiek langetermijnwaarde te bezorgen op het vlak van onlinenieuws, dit via een aanbod van kwaliteitsvolle, authentieke en geverifieerde content. Consumenten zullen hun videocontent aan de redactie kunnen aanleveren op verzoek van een journalist, terwijl journalisten via een webgebaseerd platform de video’s in real time zullen kunnen beheren.

Roularta Media Group werkt hiervoor samen met Look Live Media (een Belgische start-up actief op het vlak burgerjournalistiek), Artevelde Hogeschool (in het bijzonder het departement journalistiek, dat zijn expertise in User Experience Design ter beschikking stelt) en KU Leuven (in het bijzonder de departementen Computerwetenschappen en Elektrotechniek, die hun expertise en kennis op het vlak van AI ter beschikking stellen).

CEO Donald Staar van Look  “De acceptatie en erkenning van user-generated video’s is een belangrijke uitdaging waar mediabedrijven vandaag mee te kampen hebben. Dankzij deze krachtige en complementaire samenwerking denken we dat wij over de ideale mix beschikken om onze oplossing verder succesvol uit te werken!”

Professor Tinne Tuytelaars en Professor Marie-Francine Moens van KU Leuven  “KU Leuven (de researchteams van Prof. Tinne Tuytelaars en Prof. Sien Moens) zal de technologie leveren voor de controle van user-generated videocontent en in het bijzonder worden ingeschakeld bij de ontwikkeling van artificiële intelligentie voor contentcontrole gebaseerd op machine learning methodes.”

Professor Annelore Deprez van Artevelde Hogeschool  “In tijden van fake nieuws is het belangrijk om problemen rond verificatie en fact-checking aan te pakken nog vóór de user-generated video’s in de nieuwscontent wordt opgenomen. We geloven dat ons team de ideale referenties kan voorleggen om een computergesimuleerde verificatie-oplossing te ontwikkelen en ook om de gebruiksvriendelijkheid van een b2c-platform uit te werken om de communicatie tussen burgers en journalisten te optimaliseren.”

Meer informatie over  het Innovation Fund ? https://newsinitiative.withgoogle.com/dnifund/

Contact Erwin Danis
Directeur Premedia