Gereglementeerde informatie - voorkennis - Roularta neemt belangen van Bayard Presse over
Gereglementeerde informatie - voorkennis - Roularta neemt belangen van Bayard Presse over
Roularta Media Group (RMG) wordt 100% eigenaar van Plus Magazine en Gezondheidsnet.nl in Nederland; Plus, Frau im Leben en G-Geschichte in Duitsland; Télépro in België. Om dit te bereiken neemt RMG het 50%-belang over van de Franse mediagroep Bayard Presse in Senior Publications Nederland (SPN), de uitgever van het maandblad Plus Magazine in Nederland, en het 50%-belang van Bayard Presse in Belgomedia, de uitgever van Télépro in België evenals, via Duitse dochterondernemingen, Plus, Frau im Leben en G-Geschichte in Duitsland. Voorts neemt RMG 100% van de aandelen van Bayard Presse in Press Partners, de uitgever van de Nederlandse website gezondheidsnet.nl, over.
Roularta Media Group en Bayard Presse zijn al 30 jaar partners als medeoprichter en mede-aandeelhouder met een participatie van 50% in Senior Publications Nederland en Belgomedia. Deze transactie beëindigt dit partnership: RMG wordt de enige aandeelhouder in deze ondernemingen.
CEO Xavier Bouckaert: "Met deze transactie verstevigt RMG zijn internationale expansie en merkenportfolio met sterke multimediamerken en een loyale, groeiende abonneecommunity. De verschillende merken hebben in totaal 378.000 abonnees. De B2C-inkomsten vertegenwoordigen 85 à 90% van de totale inkomsten. Het business model van RMG blijft dus verschuiven van B2B- naar B2C-inkomsten."
- Plus Magazine in Nederland is het maandblad voor een groot en groeiend publiek: de vijftigplussers. Het inspirerende tijdschrift steunt op vijf belangrijke pijlers: gezondheid, recht en financiën, samenleving, vrije tijd en lifestyle. Al meer dan 30 jaar beantwoordt het blad alle vragen die vijftigplussers zich stellen en publiceert het talrijke getuigenissen en oplossingen. Plus Magazine is het grootste maandblad van Nederland met een verkochte oplage van 217.123 exemplaren, waarvan 89% abonnementen. Met de printversie en de digitale kanalen (waaronder plusonline.nl) bereikt het 1.304.000 lezers (bron NOM). De afgelopen jaren ontwikkelde Plus Magazine ook verscheidene afgeleide producten: + Gezond, het grootste gezondheidsmagazine van Nederland, Plus Puzzels, speciale uitgaven, cruises en reizen, online cursussen (Etadoro.nl), verzekeringen, enzovoort. SPN bezit 100% van het advertentieverkoopbedrijf Mediaplus en 50% van het bedrijf 50+ beurs, dat jaarlijks (in november in Utrecht) met ongeveer 100.000 bezoekers de grootste vakbeurs voor het publiek van vijftigplussers organiseert, en de 'Gezondheidsbeurs' die jaarlijks 45.000 bezoekers trekt. Deze mediamerken voegen zich bij Landleven, het magazine voor liefhebbers van het platteland in Nederland, dat sinds 2017 voor 100% eigendom is van RMG. Gezondheidsnet.nl is de grootste gezondheidswebsite van Nederland, met maandelijks 2,5 miljoen unieke bezoekers en 190.000 abonnees op de nieuwsbrief.
- Plus Magazine in Duitsland is het maandblad dat zich richt tot vijftigplussers, terwijl het maandblad Frau Im Leben zich richt tot vrouwen van +40. Plus Magazine en Frau Im Leben hebben een oplage van respectievelijk 49.599 en 62.700 exemplaren, waarvan 79% abonnementen. Via hun gedrukte en digitale kanalen bereiken ze 1,5 miljoen lezers.
- G-Geschichte in Duitsland is het maandblad voor liefhebbers van geschiedenis. Het heeft een oplage van 25.000 exemplaren, waarvan 78% abonnementen. G-Geschichte bestaat ook in het Nederlands (G-Geschiedenis) en wordt in Nederland en België verkocht.
- Télépro in België is het op één na best verkochte weekblad in Franstalig België. Het overzichtelijke tv-magazine leidt de lezer door meer dan 80 tv-kanalen en streamingplatforms. Télépro heeft een oplage van 100.286 exemplaren, waarvan 75% abonnementen, en bereikt 445.750 lezers via zijn gedrukte versie en digitale kanalen (waaronder télépro.be) (bron CIM).
Van deze transactie wordt voor 2021 een positieve impact op de resultaten van Roularta Media Group verwacht, gezien de verwachte omzet en EBITDA van Senior Publications Nederland (SPN), Belgomedia en Press Partners vanaf april in de geconsolideerde cijfers van 2021 worden opgenomen. In 2020 werd slechts 50% van het nettoresultaat van SPN en Belgomedia in de EBITDA opgenomen. De omzet van de verworven ondernemingen bedraagt meer dan 30 miljoen euro. Ze hebben 160 mensen in dienst.
RMG is een Belgische beursgenoteerde multimediagroep en marktleider op het vlak van magazinemerken (algemeen, business- en sportnieuws, vrouwen, lifestyle) en professionele merken in het Nederlands en het Frans, van lokale media in Vlaanderen (De Streekkrant e.a. hah-bladen, De Zondag, Steps lifestylemagazines, digitale reclame via geolocalisatie, location-based tv-advertising en networking events), van provinciekranten (Krant van West-Vlaanderen) en van financiële en businesskranten (De Tijd, L'Echo). In Nederland en Duitsland is RMG nu ook marktleider in media voor het publiek van vijftigplussers. Met Roularta Printing Services beschikt RMG ook over de grootste offsetdrukkerij in België. Hier worden kwaliteitskranten, -tijdschriften en -catalogi voor de Belgische en buitenlandse markt gedrukt.
Contact | Xavier Bouckaert CEO |
Jeroen Mouton CFO |
Xavier.Bouckaert@roularta.be | Jeroen.Mouton@roularta.be |