Filip Michiels is CIO of the Year 2019

22 november 2019

Op donderdag 21 november organiseerde Data News de 27ste editie van CIO of the Year. Met deze award wil Data News een CIO huldigen voor haar of zijn realisaties. De elementen die meespelen in de keuze zijn visie, strategisch inzicht, leiderschapskwaliteiten en persoonlijkheid.

De redactie van Data News schoof dit jaar drie kandidaten naar voor die volop bezig zijn met een digitaal transformatietraject en die de klassieke IT-verantwoordelijkheid combineren met digitale innovatie. De uiteindelijke winnaar werd bepaald door de lezers van Data News enerzijds en een professionele jury bestaande uit academici, ex-winnaars en IT-prominenten anderzijds. Na stemming en jurering werd Filip Michiels (CIO TUI Western Region) benoemd tot de beste CIO van het jaar.

Filip Michiels is CIO of the Year 2019

Met Filip Michiels kiest de jury voor een CIO in een sector die meer dan ooit in beweging is en waar digitalisering enerzijds een gigantische bedreiging vormt en anderzijds een grote opportuniteit biedt. Filip grijpt die opportuniteit aan om TUI om te vormen naar een digitale speler die meer aanbiedt dan traditionele pakketreizen en meer inzet op ‘travel experiences’. Filip gelooft sterk in enterprise architecture en werkt al meer dan drie jaar aan de technische fundamenten die nodig zijn om de digitale transformatie bij TUI te kunnen realiseren. “TUI wil een platform worden, IT is daar de hefboom voor en Filip Michiels is de juiste persoon om die ambities verder te realiseren”, zo vat Kristof Van der Stadt, hoofdredacteur van Data News, het oordeel van de jury samen.

ICT/Digital Project of the Year gaat naar Agentschap Binnenlands Bestuur & DP World

Daarnaast worden ook twee awards uitgereikt voor de interessantste ICT-projecten. Uit de vele inzendingen, maakt de Data News redactie een eerste selectie waarbij acht projecten weerhouden werden. Voor die acht projecten moesten de deelnemers zelf hun case komen verdedigen.

In het segment met grote projecten wint het Agentschap Binnenlands Bestuur met het project ‘Lokale besluiten als gelinkte (open) data’. Dit project wil met 'linked data' gegevens vlotter laten doorstromen zonder extra werklast bij lokale besturen. De methode om data te publiceren en daarbij ook de betekenis (semantiek) ervan automatisch vast te leggen, zorgt voor enorme tijdswinst en meer efficiëntie.

Bij de kleinere projecten gaat de award naar DP World met het project Route 1700. Het containeroverslagbedrijf liet hiermee andere sterke projecten van Informatie Vlaanderen, publiq vzw en TEC achter zich. Route 1700 is een app (zowel iOS als Android) die truckers en dispatchers efficiënter laat communiceren. De app toont truckers letterlijk de te volgen weg in de Antwerp Gateway Terminal en bevordert de efficiëntie voor zowel de bestuurders als de terminal-operatoren.

Een uitgebreid interview met Filip Michiels als nieuwe CIO of the Year 2019, meer achtergrond en en meer info over de winnende projecten leest u online op datanews.be.

Contact Kristof Van der Stadt
Hoofdredacteur Data News