E-commerceplatform Storesquare wordt stopgezet vanaf 28 februari 2020

14 januari 2020

Gereglementeerde Informatie - Voorwetenschap

Storesquare (65% Roularta Media Group), het e-commerceplatform voor lokale handelaars en KMO’s, wordt vanaf 28 februari 2020 stopgezet.
 
Storesquare heeft in de afgelopen jaren geprobeerd om de webshops van lokale handelaars te verenigen op één platform met als doel online slagkracht te creëren voor de lokale handel. Vele handelaars hebben dankzij Storesquare de eerste stappen gezet in de online verkoop. Naast de online verkoop bood Storesquare zichtbaarheid voor de fysieke winkel, een unieke combinatie. Storesquare verkocht zelf geen producten. Storesquare heeft verschillende e-commerce modellen bestudeerd en heeft steeds bewust gekozen voor een intense samenwerking met de lokale handelaar.
 
2 op 3 consumenten koopt zowel offline als online. Meer dan 80% van de consumenten informeert zich eerst online alvorens zich naar de winkel te begeven. Storesquare gelooft dat de combinatie van meerdere kanalen meer rendabele klanten aantrekt. Desondanks zijn er grote uitdagingen. Door de toenemende online concurrentie groeit de prijsdruk online. Voor de lokale handel is het niet makkelijk om het prijsniveau van grote online spelers te evenaren. Vooral de verkoop van een uniek assortiment in specifieke categorieën zoals kleding, schoenen en speelgoed, kende een sterke groei op Storesquare. Andere categorieën bleken door de prijsdruk geen succes.
 
Er waren handelaars die op Storesquare mooie omzetten wisten te behalen door goede merchandising, een concurrentiële prijs en het juiste assortiment. Veel handelaars hebben ontdekt dat het beheer van een online webshop heel wat focus en tijd vergt. Deze investering stond voor velen niet in rechte lijn met de verkochte omzet. Daarenboven hebben handelaars ontdekt dat de winst, na verpakking en verzending alsook retour, vaak lager ligt dan de verkoop in de winkel.
 
Kortom, Storesquare biedt voor te weinig handelaars een oplossing. Ondanks de groei van het platform en het toenemende aantal bezoekers blijkt het model van Storesquare op lange termijn niet haalbaar. Storesquare heeft ongetwijfeld voor een bewustwording rond de uitdagingen van online ondernemen voor de lokale kleinhandel gezorgd.
 
De stopzetting van Storesquare heeft een beperkte financiële impact op de geconsolideerde en enkelvoudige resultaten van Roularta Media Group omdat het actief vorig jaar reeds grotendeels werd afgeboekt. Er wordt in 2020, een positieve  impact op de resultaten van Roularta Media Group verwacht gezien de verlieslatende exploitatie van Storesquare wordt stopgezet.

 

Contact Xavier Bouckaert
CEO

 

Tel +32 51 26 63 23  
E-mail Xavier.bouckaert@roularta.be