André Knaepen (oprichter en hoofdaandeelhouder van Cegeka) verkozen tot ICT Personality of the Year 2020

28 september 2020

De 21ste editie van de Data News Awards for Excellence vond dit jaar volledig virtueel plaats. De prijzen werden dit jaar digitaal uitgereikt in de week van 21 september in een dagelijkse korte liveshow. De winnende bedrijven worden bepaald door een professionele jury bestaande uit IT-prominenten. André Knaepen is ICT Personality of the Year De vijftiende award is traditioneel die voor de ICT Personality of the Year: een prijs die uitsluitend door de redactie van Data News bepaald en toegekend wordt. De ICT Personality of the Year werd gekozen uit een longlist van 25 sterkmakers in de Belgische ICT-omgeving. Het moet een Belg zijn of iemand die al geruime tijd in België woont, en die duidelijk zijn of haar stempel drukt op de Belgische ICT-wereld of buiten België grote impact heeft op het ICT-ecosysteem. Uiteindelijk koos de redactie voor André Knaepen: de oprichter en hoofdaandeelhouder van Cegeka. De redactie ziet deze bekroning als een ‘life time achievement award’ voor het inspirerende ondernemersverhaal dat André Knaepen geschreven heeft. Cegeka is ontstaan als deel van het reconversieplan van de Kempische Steenkoolmijnen in 1988. Het bestond toen uit niet veel meer dan een datacenter en een klein team met een 30-tal medewerkers. In 1992 wilde men stoppen met de diensten, maar André Knaepen stak toen al zijn spaargeld in Cegeka en kocht de aandeelhouders uit met de belofte om Cegeka succesvol te maken. Meer dan 25 jaar leidde hij het bedrijf naar alsmaar hogere pieken met weinig dalen: zowel organische groei als via overnames. Vorig jaar gaf hij de CEO-fakkel door aan Stijn Bijnens, maar dat betekende niet het afscheid van Knaepen die voorzitter bleef en nog steeds een actieve rol speelt in de ontwikkeling en verdere internationalisering van de groep. De winnende bedrijven in de 14 categorieën zijn: Belgian Startup Company of the Year Cake Belgian Scaleup Company of the Year Collibra Enterprise Application Innovator of the Year Microsoft Hardware Innovator of the Year Barco Infrastructure Innovator of the Year Cisco Artificial Intelligence Innovator of the Year ML6 IoT Innovator of the Year Rombit Cybersecurity Innovator of the Year Intigriti Telecom & Connectivity Company of the Year Proximus Mobile Innovator of the Year Citymesh Customer Centric IT Company of the Year Delaware HR & Sourcing Services Company of the Year Talent-IT IT Services Company of the Year (Small & Medium) EASI IT Services Company of the Year (Large) Fujitsu Een uitgebreid interview met André Knaepen als nieuwe ICT Personality of the Year, leest u in de editie van Data News die op dinsdag 29 september 2020 verschijnt. Herbeleef ook de verschillende prijsuitreikingen op www.datanewsawards.be

Contact Kristof Van der Stadt
Hoofdredacteur Datanews