Allthingsblue, AVR en Belfius Insurance zijn de Trends Digital Pioneers 2019!

28 november 2019

Op donderdag 28 november stelden Trends, Google en PwC de derde editie van de Nacht van de Trends Digital Pioneers voor in de Event Lounge in Brussel. Een award uitreiking die Belgische bedrijven en organisaties lauwert die een belangrijke digitale transformatie hebben gerealiseerd. De Trends Digital Pioneers werden door de jury genomineerd in 3 categorieën: small, midsize en large company.

Allthingsblue helpt bedrijven een beter beleid te voeren rond diversiteit. De software analyseert data over aanwerven en doorgroeien van personeel, over verloning en duidt mogelijke werkpunten of opportuniteiten aan inzake diversiteit. Het is nog een jong project, maar Allthingsblue had een origineel sterk dossier in de categorie van kleine bedrijven, het speelt in op een reële nood bij bedrijven en hun toepassing heeft ook een sterk maatschappelijk nut.

Landbouwmachineproducent AVR is de winnaar bij de middelgrote bedrijven dankzij een innovatief 'Internet of Things'-project. De plant- en rooimachines voor aardappelen zijn uitgerust met camera's en verbonden met het internet. Aardappeltelers kunnen zo aan precisie-landbouw doen en onder meer de bemesting van de akker bijsturen. De jury koos voor AVR, omdat het een mooi voorbeeld is van digitale transformatie in toch wat traditionele sector. Het project draagt ook een steentje bij naar meer duurzame landbouw. De nieuwe data die van de machines komt, kan uitgewisseld worden met andere partners en zou leiden tot nieuwe verdienmodellen.

Belfius Insurance is de winnaar bij de grote bedrijven met zijn integratie van autoverzekering in de app van Belfius. De quasi volledig digitale workflow minimaliseert de administratieve rompslomp, zowel bij de aanvraag als bij de aangiftes. De jury beloont dit project omdat Belfius de voorbije jaren de lat steeds hoger heeft gelegd in klantenervaring van zijn app, er is de voorbije jaren continue innovatie geweest. Die digitale workflow versnelt ook de groei van het aantal verzekeringscontracten, dus is er ook directe economische return. Daarnaast zijn de hoge ratings van in app stores ook een duidelijke indicatie van de klantentevredenheid.

U leest meer over de Trends Digital Pioneers in Trends van 5 december.

Contact Stijn Fockedy
Redacteur Trends