EnergyVision en Turbulent winnen Trends Global Impact Awards 2023

26 oktober 2023

Woensdag 25 oktober 2023, Brussels Expo – Vanavond organiseerde het nieuws- en businessmagazine Trends voor het tweede jaar op rij, in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), de Trends Impact Awards: ‘s lands meest prestigieuze prijzen voor bedrijven die duurzame waarde creëren voor de samenleving. De bedrijven EnergyVision (installatie van zonnepanelen) en Turbulent (veerkrachtige en kostenefficiënte hydro-elektrische turbines) namen elk een Trends Global Impact Award in ontvangst voor hun voortrekkersrol in duurzaamheid. Ook tien andere bedrijven werden bekroond: River Cleanup, Renewi, PurFi Manufacturing, De Stuyverij, RumeXperts, De Groote - De Man, Elia, Augias Corp - Roov, Accent, en Shipit Multimodal Logistics.

Selectieprocedure

Een groot aantal Belgische bedrijven is inspirerend in één of meerdere facetten van duurzaamheid, maar door de brede reikwijdte van de ESG- (environment, social en governance) en de SDG-doelstellingen (Sustainable Development Goals) kan een bedrijf niet in elk aspect excelleren. Daarom werden de deelnemende bedrijven eerst onderverdeeld in categorieën, gebaseerd op het onderzoek van professor Wayne Visser van AMS. In de helft van die categorieën werd een opdeling gemaakt tussen grote bedrijven en kmo’s

Vervolgens werd een Trends Global Impact Award toegekend aan het project met de grootste impact in alle categorieën. Ruim honderd kandidaten maakten kans op die prestigieuze prijs.

Wayne Visser, professor duurzame transitie aan de Antwerp Management School:

“Het model dat ik ontwikkelde, is een voorbeeld van backcasting, het tegenovergestelde van forecasting. Met backcasting bepaal je een punt in de toekomst, bijvoorbeeld 2050, en probeer je je zo gedetailleerd mogelijk voor te stellen hoe de ideale wereld eruit zou zien. Je kunt de zeventien SDG’s van de Verenigde Naties verdelen over de transities in mijn model. De SDG’s zijn echter een beetje eigenaardig. Als 190 landen het ergens over eens moeten worden, krijg je een mengelmoes. Sommige SDG’s zijn problemen, andere zijn oplossingen, maar je vindt er wel de drieledige focus in terug, die ook in mijn model zit: het milieu, de sociale component en de economie.”

Awarduitreiking

De Trends Impact Awards belonen Belgische bedrijven die het afgelopen jaar hun duurzaamheidsstrategie vertaalden in projecten met een positieve impact op de samenleving. De Trends Impact Awards zijn dit jaar aan hun tweede editie toe. De feestelijke ceremonie en het galadiner brachten 400 gasten samen uit de wereld van duurzaamheid en ondernemen.

Het evenement bekroont bedrijven die zich hebben ingezet voor een duurzamer beheer van hun activiteiten, boven op traditionele doelstellingen als klimaatneutraliteit en energie-efficiëntie. Met de Trends Impact Awards willen Trends en zijn partners niet alleen bedrijven in de kijker zetten die bijdragen aan een meer duurzame samenleving, maar ook een leidende rol spelen in de energietransitie.

Ruim 200 bedrijven stelden zich kandidaat. De jury bestond uit journalisten van Trends, experts van AMS en PwC België en professionals in duurzame ontwikkeling van gerenommeerde Belgische bedrijven. De juryleden analyseerden alle dossiers per categorie. Bedrijven die met grootschalige of verstrekkende initiatieven een maatschappelijke impact hebben gehad, of zich op een ongekende manier hebben onderscheiden in hun categorie, gingen met een award aan de haal:

1. Ecologie: River Cleanup, rivieren plasticvrij maken
2. Circulaire economie

1. Grote bedrijven: Renewi, race naar betere recyclage
       2. KMO: PurFi Manufacturing Belgium, textielvezels recycleren en verjongen

3. Veerkracht: De Stuyverij, ondernemerschap als hefboom voor kwetsbare mensen
4. Technologie: RumeXperts, software voor een duurzame melkproductie
5. Welzijn

1. Grote bedrijven: Elia, uitmuntende werkgever
      2. KMO: De Groote - De Man, de medewerkers van het advocatenkantoor bepalen zelf hun salaris en vakantie

6. Diversiteit en inclusie

1.Grote bedrijven: Accent, rekruteren zonder vooroordelen
      2.KMO: Augias Corp - Roov, mensen met schulden het overzicht helpen te bewaren

7. Mobiliteit: Shipit Multimodal Logistics, een modal shift door bouwtransport van de weg naar het water te verleggen

8. Klimaat en energie

1. Grote bedrijven: EnergyVision, zonnepanelen zonder installatie- en onderhoudskosten
     2. KMO: Turbulent, kosteneffectieve waterkrachtcentrales voor afgelegen gemeenschappen

Bij de grote bedrijven heeft EnergyVision ook de Trends Global Impact Award in de wacht gesleept.

EnergyVision is een leidende Belgische installateur van zonnepanelen. Het bedrijf voorziet meer dan 13.000 klanten van energie en blijft voortdurend groeien. Het plaatst gratis zonnepanelen en verkoopt elektriciteit tegen een competitief tarief. Het onderscheidt zich ook door zijn engagement met kansarme gezinnen, door de energiekosten voor hen te verlagen en door vluchtelingen op te leiden tot installateurs. Die initiatieven hebben een positieve sociale impact.

Bij de kmo’s ontvangt Turbulent de Trends Global Impact Award.

Stel u kleine, kosteneffectieve waterkrachtcentrales voor die in elke rivier of waterweg met een lichte helling kunnen worden geïnstalleerd. Zonder dammen of grote bouwprojecten levert Turbulent betrouwbare, betaalbare energie aan de meest afgelegen gemeenschappen ter wereld. Het bedrijf uit Leuven zet daarvoor hydro-elektrische technologie in, die milieuvriendelijk is en geschikt is voor de kleinste netwerken.

Stijn Fockedey, redacteur Trends:

“Duurzaamheid is modieus en er ontstaan erg veel initiatieven, maar met de Trends Impact Awards willen we de meest relevante, objectieve en geloofwaardige wedstrijd zijn. Daarom werken we samen met een academische partner en een consultant. De eerste schrijft het methodologische raamwerk, de tweede heeft expertise in het uitvoeren van een betrouwbare beoordeling van de projecten. Het resultaat is indrukwekkend. Er waren bijna 200 kandidaturen, waarvan 140 bedrijven werden geselecteerd. Daarvan hebben 100 genomineerden een strenge selectie doorstaan, met mondelinge verdedigingen voor de juryleden. Uiteindelijk zijn er twaalf winnaars. Ze maken allemaal een verschil voor het milieu of de samenleving. Ze doen allemaal inspanningen waar je blij van wordt.”

Amid Faljaoui, hoofdredacteur Trends-Tendances:

“In een wereld van economisch nieuws moeten duurzame bedrijven gekoesterd worden. Ze zijn voortdurend bezig met sociale kwesties en onze planeet, en dat is een winnend recept op de lange termijn. Voor een zakenblad als Trends is het dan ook geen overbodige luxe om ze in de kijker te zetten. Het is ronduit essentieel. Deze bedrijven zijn niet alleen bezig met zakendoen, ze zijn ook bezig met innovatie, vindingrijkheid en vooral: ze kijken ver vooruit. In een wereld die voortdurend in beweging is, zijn deze duurzame bedrijven een gps voor de weg naar onze economie van de toekomst.”

Jochen Vincke, partner bij PwC:

“De Trends Impact Awards zijn een kans om een waardeoordeel te geven aan duurzame en impactvolle ideeën. Dat kan een hefboomeffect hebben door andere spelers aan te moedigen het goede voorbeeld te volgen en een grote beweging op gang te brengen. Dat alles draagt bij aan een duurzamere economie, een meer veerkrachtige samenleving en het garanderen van onze sociale welvaart. PwC is founding partner van de Trends Impact Awards, gedreven door de groeiende behoefte om maatschappelijk relevant te blijven. De sociale impact is voor onze medewerkers een essentiële drijfveer geworden. Daarom was het voor ons belangrijk aan dit project mee te werken en andere bedrijven te ondersteunen in hun duurzame transitie.”

Een initiatief van Trends / Trends-Tendances

Trends / Trends-Tendances werd gelanceerd in 1975 en is al bijna 50 jaar lang het leidende financieel-economische nieuwsmagazine in België. Met spraakmakende, objectieve en relevante analyses over de economische actualiteit helpt Trends zijn lezerspubliek om opportuniteiten te vinden om hun carrière of bedrijf maximaal uit te bouwen. Trends en Trends-Tendances kunnen rekenen op 332.000 lezers per week. Online bereiken ze bijna 600.000 unieke bezoekers per maand.

Trends / Trends-Tendances wordt uitgegeven door Roularta Media Group (RMG). Meer over de duurzaamheidsinitiatieven van RMG:

In samenwerking met PWC België, Founding Partner
www.pwc.be

Met de steun van Antwerp Management School (AMS)
www.antwerpmanagementschool.be/nl/duurzaamheid-ams

Stijn Fockedey