Geschiedenis

Print

Roularta Local Media

Al die tijd blijven de gratis huis-aan-huisbladen groeien in oplage en volume. Vroegere "regiebladen" worden overgenomen, zodat Roularta overal over een eigen uitgave beschikt. In 1979 krijgen de E3-bladen een heel nieuw gezicht. Van pure advertentiebladen evolueren zij naar kranten met lokale berichtgeving. En er komt een uniformisering. De gratis bladen heten voortaan De Streekkrant en die is met een vijftigtal lokale edities in elke stad en streek, in elke gemeente van Nederlandstalig België elke week  huis-aan-huis verspreid.

In de provincie Limburg wordt de titel De Weekkrant gebruikt via een akkoord met uitgever Concentra (die voor 20 % participeert in de NV DSDW). 

Door het succes van De Streekkrant ontstaat een tweede netwerk van gratis tabloids die hun lokale titel bewaren.Hiermee wil Roularta in een aantal steden een tweede gratis aanbieden die zich naast de Streekkrant vooral richt op hyperlokale adverteerders. Dit netwerk groeit snel door overnames van bladen zoals Fonteintje, Wegwijzer, Tam Tam, Het Gouden Blad enz.
 

Naast de huis-aan-huisbladen komt er in 1995 het maandelijkse citymagazine Steps bij dat complementair is aan De Streekkrant. De Streekkrant brengt  consumenteninformatie, lokaal nieuws, classifieds (Immo, Auto, Jobs) en op nationale en lokale advertenties gericht op directe verkoop. Steps is het lifestylemagazine met interessante lectuur, praktische agenda's en imagocampagnes van nationale merken en de betere detailzaken. 

 

Na een experiment in de Kempen lanceert Roularta in 2000 de gratis krant De Zondag in heel Vlaanderen. Door een originele distributie – via de bakkerijen – worden er elke zondag meer dan 600.000 exemplaren verspreid. Intussen brengt De Zondag met 16 edities het nieuws van het weekend inbegrepen de sportverslagen van de zaterdagcompetities en is het met meer dan 2 miljoen lezers de populairste krant in Vlaanderen.

Op 18 januari 2017 wordt een gloednieuwe gratis krant gelanceerd : Deze Week in de plaats van De Streekkrant, een  nieuwe dikke krant met meer redactie en meer advertenties, met een frisse layout, een nieuwe look, met meer ruimte voor interessante lokale, regionale en nationale berichtgeving, relevant, praktisch en vooruitkijkend.

“Deze Week (De Streekkrant” bereikt net als voorheen als gratis krant bijna ieder huisgezin in alle steden en gemeenten in heel Vlaanderen, via huis-aan-huisbedeling en daarnaast via een extra netwerk van goed gesitueerde distributiepunten en displays bij de kranten- en buurtwinkels, bakkerijen e.a. “Deze Week” wordt op woensdag verspreid en heeft dezelfde look & feel als het zusterblad “De Zondag”, die exclusief op zondag gratis wordt verspreid.