An Swalens is CIO of the Year 2023

08 december 2023

Het IT-magazine Data News roept An Swalens van de Nationale Bank van België uit tot CIO of the Year 2023. Zij haalde het van Herbert Carracillo (CIO Sibelga) en Michal Paprocki (CIO Euroclear Group). Twee organisaties kregen een erkenning voor ICT/Digital Project of the Year 2023: Innocens Project en i-City (City of Brussels).
Op donderdag 7 december organiseerde Data News de 16e editie van CIO of the Year. De award bekroont een CIO voor haar of zijn realisaties van het afgelopen jaar. Visie, strategisch inzicht, leiderschapskwaliteiten en persoonlijkheid bepalen de keuze.

De redactie van Data News nomineerde drie kandidaten die een digitaal transformatietraject leiden en mee aan de kar trekken om hun bedrijf verder klaar te stomen voor een digitale toekomst. Ze combineren klassieke IT-verantwoordelijkheid met een duidelijk mandaat voor de digitale strategie. De lezers van Data News en een professionele jury bestaande uit academici, ex-winnaars en IT-prominenten kozen de winnaar. Na stemming en jurering werd An Swalens (Nationale Bank van België) benoemd tot de beste CIO van het jaar 2023. De andere genomineerden waren Herbert Carracillo (Sibelga) en Michal Paprocki (Euroclear).

Kristof Van Der Stadt, hoofdredacteur van Data News en juryvoorzitter:
An Swalens wist het publiek en de jury het meest te overtuigen. Voor de jury sprong onder meer in het oog dat An Swalens innovatieve technologie en businessmodellen durft omarmen én er in slaagt om die door te duwen in de ‘eerder risico-averse omgeving van de NBB’ zoals ze zelf ook zegt. Het maakt er haar werk niet minder complex én uitdagend op.

ICT/Digital Project of the Year 2023: dit zijn de winnaars
Dit jaar kregen twee organisaties een erkenning voor ICT/Digital Project of the Year: Innocens Project en i-City (City of Brussels). De ICT/Digital Project of the Year Contest bekroont projecten die zowel ICT-technologische als zakelijk innovatief zijn. De wedstrijd staat open voor organisaties uit de private én de publieke sector.

In het nieuwste magazine brengt Data News het volledige verhaal over de CIO of the Year Awards en de ICT/Digital Project of the Year Contest.

Over Roularta Media Group

Roularta Media Group (RMG) is een beursgenoteerde multimediagroep met meer dan 1.300 medewerkers en een totale omzet van 343 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans. In Nederland heeft RMG de op één na grootste portfolio van magazinemerken. In Duitsland is RMG marktleider in media voor het publiek van vijftigplussers. RMG heeft een hypermoderne offsetdrukkerij, Roularta Printing, die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en omstreken. RMG bezit krachtige digitale tools, zoals ‘Mijn Magazines’, met abonnementen toegankelijk voor de hele familie. Met het duurzaamheidsprogramma Roularta Cares is RMG een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector.

Over Data News

Als de referentie in België legt het magazine Data News al sinds 1979 de brug tussen IT-toepassingen, technologie, IT-managers en eindgebruikers bij ondernemingen, overheid, onderwijs en IT-verenigingen.
Met de dagelijkse nieuwsbrief en de website datanews.be legt het sterk de focus op Belgisch nieuws, trends en opinies. Dat wordt aangevuld met dossiers, internationale berichtgeving en praktijkverhalen. De rubriek ‘Careers’ focust op loopbaanontwikkeling en interessante carrièrewendingen.
Data News brengt ook 2 gidsen uit: Career Guide en ICT Guide.
Events ondersteunen de redactionele invulling: de Data News Awards for Excellence, de verkiezing van de CIO of the Year en She Goes ICT.

Kristof Van der Stadt
Hoofdredacteur Datanews