Roularta wint twee bronzen AMMAs met duurzame #RoulartaCares initiatieven en sterk magazinemerk Flair

07 juni 2023

Roularta wint twee bronzen AMMAs met duurzame #RoulartaCares initiatieven en sterk magazinemerk Flair

Roularta Media Group wint tweemaal brons op de prestigieuze Annual Masters of Media Awards (AMMAs) – en dat uit maar liefst 173 dossiers bij 46 bedrijven.

Media Sustainability Award voor #Roulartacares

Roularta Advertising toonde zich in 2022 als een groene pionier in medialand. Het is de eerste en enige regie die agentschappen en adverteerders de kans biedt om hun reclamecampagnes CO₂-neutraal te maken. Die primeur heeft Roularta mee te danken aan de ClimateCalc tool, waarmee de uitstoot betrouwbaar en onafhankelijk wordt gemeten, om ze vervolgens samen met Greentripper te compenseren via glokale boomplantprojecten in Europa en Kenia.

Els Michiels (Head of Product Management & Insights, Roularta Advertising): “Ondertussen hebben talloze grote merken uit uiteenlopende sectoren ingetekend op dit initiatief, en zo samen de milieuimpact van hun reclamecampagnes enorm ingeperkt.”

Dat was niet de enige manier waarop de regie zich als een duurzame innovator toonde. Als eerste Belgische magazinespeler ontwikkelde het een duurzaam alternatief voor de plastic verpakking waarin magazines worden verzonden, de paperwrap, dat per 100.000 exemplaren 23 km plastic folie kan besparen. De innovatie zal in 2023 geleidelijk worden uitgerold, met Libelle (augustus) en Trends (oktober) vooraan in de rij.

Ook de inspanningen van de Roularta redacties konden de AMMA jury overtuigen. In 2022 schreven de redacties in totaal 2.005 activerende artikels rond duurzame onderwerpen zetten ze eigen initiatieven op met maar liefst 263.457 actieve deelnames als resultaat. Een alom bekend voorbeeld is Maai Mei Niet van Knack/Le Vif, waardoor er dit jaar dagelijks 21 miljoen bijen kunnen eten.

Mediabrand of the Year Award voor Flair

Flair wist de AMMA juryleden dan weer te overtuigen met een complete rebranding die het magazine in één keer relevanter, scherper, jonger, diverser en kleurrijker maakte.

Margaux Vandamme (Product Manager, Flair): “Flair kan als geen ander taboes doorbreken, over prangende cases vertellen, en lezers inspireren. Zo bouwen we aan een gemeenschap van jongeren die van elkaar leren en waar elke stem wordt gehoord. Daarbij besteedt Flair extra aandacht aan onderwerpen die fans na aan het hart liggen, zoals duurzaamheid, inclusiviteit en selflove.”

Wat verder nog de doorslag gaf: Flair vormt de perfecte toegangspoort voor adverteerders die jonge vrouwen willen aanspreken – een erg gegeerde maar niet altijd makkelijk te bereiken doelgroep. Niet alleen heeft Flair absoluut de hoogste selectiviteit op vrouwen 18-44 (CIM 2021-22 Flair nationaal P+D: 38,54) en vrouwen 25-54 (CIM 2021-22 Flair nationaal P+D: 43,07), adverteerders kunnen daarbij ook rekenen op een groot bereik met onder andere 7 miljoen maandelijkse pageviews op flair.be en meer dan 600K volgers op sociale media.