Emma Meesseman verkozen tot West-Vlaams Ambassadeur

29 november 2023

Emma Meesseman verkozen tot West-Vlaams Ambassadeur

Emma Meesseman (30) is verkozen tot West-Vlaams Ambassadeur 2023. De Ieperse kreeg de titel woensdagavond tijdens een gala-avond in Roeselare. De verkiezing is een organisatie van De Krant van West-Vlaanderen, met de steun van Radio2, Focus-WTV en de provincie West-Vlaanderen. “Ik had het niet verwacht, maar ik ben heel vereerd met de titel”, zo reageerde de basketbalspeelster.

Emma Meesseman (30) is verkozen tot West-Vlaams Ambassadeur 2023. De Ieperse kreeg de titel woensdagavond tijdens een gala-avond in Roeselare. De verkiezing is een organisatie van De Krant van West-Vlaanderen, met de steun van Radio2Focus-WTV en de provincie West-Vlaanderen. “Ik had het niet verwacht, maar ik ben heel vereerd met de titel”, zo reageerde de basketbalspeelster.

Voor de zesde keer gingen De Krant van West-Vlaanderen, Radio2, Focus-WTV en de provincie West-Vlaanderen op zoek naar een West-Vlaming die het afgelopen jaar onze provincie op de kaart zette. Zowel de vakjury als de lezers van De Krant van West-Vlaanderen, de kijkers van Focus-WTV en de luisteraars van Radio2 waren onder de indruk van basketbalspeelster Emma Meesseman uit Ieper, die een indrukwekkend sportief jaar achter de rug heeft.

Zo haalde ze met haar ploeg Fenerbahçe Alagöz Holding niet alleen de kampioenstitel, maar won ze met de Turkse ploeg ook de EuroLeague Women, de Europese basketbalcompetitie voor vrouwen. Al was hét orgelpunt ongetwijfeld de Europese titel die ze behaalde met de Belgian Cats afgelopen zomer. “Een absolute wereldtopper”, zo oordeelde vakjuryvoorzitter Michel D’Hooghe. “En toch staat ze met haar beide voeten in de West-Vlaamse klei. Overal waar ze komt en bij alles wat ze doet, laat ze blijken dat ze preus is op haar roots.”

Het succesvol sportief jaar van Emma is geen toevalstreffer. Jaar na jaar behaalt ze zowat het hoogst mogelijke haar sport, in Europa én de VS. Zo werd ze in 2019 als eerste Europese speelster ooit verkozen tot MVP (meest waardevolle speelster) in de finale van de WNBA. In 2020 werd ze verkozen tot Belgisch Sportvrouw van het jaar en deze zomer kreeg ze het Ereteken van de Vlaamse Gemeenschap.

Met de titel van West-Vlaams Ambassadeur won ze van de andere genomineerden: Brihang, Camille Dhont, Karel Sabbe, Will Tura en Wim Willaert. Op het moment van de uitreiking speelde Emma een wedstrijd in Hongarije. De prijs werd in Roeselare in ontvangst genomen door haar moeder Sonja Tankrey, zelf ooit een basketbalspeelster op internationaal niveau.

Emma Meesseman: “Ik had het niet verwacht, maar ik ben heel vereerd met de titel. Ik ben heel preus. Deze zomer was er eindelijk tijd om wat te genieten en heb ik gezien hoe groot de liefde voor het vrouwenbasketbal is bij het publiek. Nu al zijn er kindjes die op mij afkomen en zeggen dat ze beter willen worden dan mij. Fantastisch vind ik dat! Basketbal heeft me al zoveel mooie dingen opgeleverd, en daar ben ik heel dankbaar voor. Ik vind de titel van West-Vlaams Ambassadeur een hele eer. Maar het liefst van al blijf ik gewoon Emma.

Emma vervoegt het lijstje van West-Vlaams Ambassadeurs met daarbij Wim Lybaert (2018), Niels Destadsbader (2019), Wim Opbrouck en Saghine Lampaert (2020), Dominique Persoone (2021) en Maaike Cafmeyer (2022).

Nieuw dit jaar was ook de verkiezing van ‘Ambassadeur van Bedrijvig West-Vlaanderen’ en ‘Ambassadeur van Warm West-Vlaanderen’. Ekopak in Tielt speelde zich in de kijker van Bedrijvig West-Vlaanderen omdat het wereldwijd bedrijven helpt om afvalwater om te zetten naar puur proceswater. De titel voor ‘Ambassadeur van Warm West-Vlaanderen’ ging dan weer naar Villa Rozerood uit De Panne, een zorghotel dat zwaar zieke kinderen, jongeren en hun gezin een vakantie bezorgt.

Over Roularta Media Group (RMG):

Roularta Media Group (RMG) is een Belgische beursgenoteerde multimediagroep en is in België marktleider op het vlak van magazinemerken in het Nederlands en het Frans, van lokale media in Vlaanderen, en van financiële en businesskranten. In Nederland heeft RMG het op één na grootste portfolio van magazinemerken. In Duitsland is RMG marktleider in media voor het publiek van vijftigplussers.

Over KW:

KW is met een bereik van bijna 480.000 mediaconsumenten dé referentie in West-Vlaanderen voor lokaal nieuws. De Krant van West-Vlaanderen begon in 1954 als de lokale krant ‘De Roeselaarse Weekbode’ en is uitgegroeid tot een stevige provinciale krant die reikt tot in elke uithoek van de provincie, steeds aangevuld met vijf lokale bladen binnenin. Elke vrijdag valt KW bij nagenoeg 300.00 abonnees in de bus. KW kent ook een sterke online community via de drukbezochte nieuwswebsite KW.be, dagelijkse nieuwsbrieven en sociale media.

Bart Casteleyn
Eindredacteur Krant van West-Vlaanderen