De Zondag gaat de strijd aan tegen lege brooddozen

28 augustus 2023

In september organiseert de gratis krant De Zondag een grootschalige brooddozenverkoop in samenwerking met fabrikant Amuse. De opbrengst gaat integraal naar Brooddoosnodig, een project van vzw Enchanté, dat zich inzet voor het toegankelijk maken van voedzame maaltijden op school voor elke leerling. Met deze actie willen de drie partijen het taboe rond de legebrooddozenproblematiek doorprikken en honger in de klas tegengaan.

In steden zit één op vier leerlingen met honger op de schoolbanken. Meer nog, ruim 43.000 kinderen in België krijgen dagelijks te maken met ongezonde of onvoldoende voeding, waardoor zij door extreme armoede geregeld minstens één maaltijd per dag overslaan (bron: https://www.pelicano.be/nl/actua/week-tegen-kinderarmoede-2022/). In België kan 1 op 9 (12,8%) kinderen omwille van de financiële toestand van hun ouders bepaalde zaken die we allemaal normaal vinden niet kunnen doen of kopen (bron: De cijfers achter mensen in armoede | SWAY (kuleuven.be)). Het hebben van een diploma is bovendien een beschermende factor om later ook zelf in armoede te belanden (bron: Risico op armoede of sociale uitsluiting | Statbel (fgov.be)).

Daar wil De Zondag iets aan doen. De gratis krant bindt de strijd aan tegen lege brooddozen met een grootschalige verkoopactie in samenwerking met brooddozenfabrikant Amuse en Brooddoosnodig. Van 28 augustus t.e.m. 30 september kun je voor 10 euro een brooddoos kopen via dezondag.be/brooddoos. Als grootste gratis weekblad hoopt De Zondag voor deze verkoop te kunnen rekenen op alle 1,3 miljoen lezers.

Barbara Spyckerelle, Marketing Directeur De Zondag: 
“Deze actie past binnen de waarden en overtuigingen van De Zondag en moederbedrijf Roularta Media Group. Het verzekeren van toegang tot kwaliteitsvol onderwijs is één van de SDG-doelstellingen van de Verenigde Naties die we bij Roularta Media Group actief onderschrijven. Het is met een warm hart dat we daarom deze actie opzetten."

De opbrengst van de brooddozenverkoop gaat integraal naar Brooddoosnodig, een initiatief van Enchanté vzw, dat door samenwerking met bijna 100 scholen komaf wil maken met honger in de klas én de thematiek rond voedselongelijkheid bespreekbaar wil maken. Ze bouwen warme netwerken van ouders, familie, buren en handelaars rond de school en empoweren hen om mee het verschil te maken voor de leerlingen in hun buurt. Ze trakteren een soep, een tussendoortje, een ontbijt, een koude of warme maaltijd of steken de handen uit de mouwen. Samen zorgen ze voor een voedzame maaltijd voor elke leerling.

Honger op school

Een voedzame maaltijd is cruciaal om de dag door te komen. Dat is voor iedereen zo, zeker voor kinderen en jongeren. Toch is een goedgevulde brooddoos niet voor iedereen vanzelfsprekend. En dat is problematisch.

​Kim Swyngedouw, coördinator Enchanté:
“Kinderen die naar school komen met een lege of weinig voedzame brooddoos ontnemen we kansen op vele vlakken. Voor die kinderen is het geen evidentie om zich te concentreren en te leren, maar ook spelen en vrienden maken is minder vanzelfsprekend met een lege maag. Juist daarom zijn wij Brooddoosnodig gestart. Elk kind heeft recht op een voedzame maaltijd én op gelijke onderwijskansen. Daar gaan we voor, elke dag."
 

Bespreekbaar maken

Net zo belangrijk als het inzamelen van geld om zoveel mogelijk kinderen te voorzien van een voedzame lunch is de oorzaken aanpakken. En dat begint met het bespreekbaar maken van de problematiek. En ook daar draagt De Zondag aan bij. In de krant van 3 september zal uitgebreid aandacht gaan naar de portemonnee en koopkracht van gezinnen. Ook de lege brooddozenproblematiek komt daarbij aan bod. De krant doet dit niet toevallig in september, voor gezinnen met schoolgaande kinderen traditioneel een dure maand is.

 

Barbara Spyckerelle
Marketingdirecteur De Zondag
Barbara.spyckerelle@roularta.be
0476 46 93 58

Over De Zondag

De Zondag is het grootste gratis weekblad van het land en wordt uitgegeven door Roularta Local Media. Wekelijks informeert en inspireert De Zondag meer dan 1,3 miljoen lezers in Vlaanderen en Brussel op een uniek moment: bij een lekker en uitgebreid ontbijt op zondagochtend. Meer info: www.dezondag.be

Over Brooddoosnodig

Brooddoosnodig is een initiatief van Enchanté vzw, een non-profitorganisatie die mensen met elkaar verbindt. Samen met bedrijven, scholen, ambassadeurs en vrijwilligers zorgen ze voor een voedzame maaltijd voor élke leerling. Meer informatie: enchantevzw.be/brooddoosnodig

Over Amuse

Voor deze actie koos Amuse de Zero Waste lunchbox, gemaakt van 100% gerecycled kunststof van eigen productieafval. 100% gecertificeerd en voedselveilig, BPA free. Ook voor de elastic werd de meest duurzame oplossing gevonden, deze is gemaakt van gerecycleerde denim jeansbroeken.