100 bedrijven genomineerd voor de tweede editie van Trends Impact Awards

04 juli 2023

De duurzaamheidsawards van Trends bekronen ook dit jaar bedrijven die duurzame waarde creëren voor onze samenleving.

Voor deze tweede editie van de Trends Impact Awards gaat Trends, in samenwerking met PwC en Antwerp Management School, opnieuw op zoek naar bedrijven die met hun projecten een duurzame impact hebben op onze samenleving. Voor deze tweede editie zijn de Trends Impact Awards onderverdeeld in acht categorieën. Honderd bedrijven pitchen hun project in september voor de jury’s, samengesteld uit journalisten, experts en academici. De jury’s zullen uiteindelijk de winnaars kiezen van elk van de Trends Impact Awards en van de Trends Global Impact Awards bij de grote en de kleine bedrijven.

Vorig jaar lanceerde het magazine Trends als eerste nieuwsmedium zijn eigen duurzaamheidsawards voor Belgische ondernemingen onder de naam Trends Impact Awards. In 2022 werden zo 27 bedrijven bekroond voor hun duurzame projecten in één van de categorieën. Spullenhulp en DEME waren de grote winnaars van de Trends Global Impact Awards bij respectievelijk de kleine en de grote bedrijven.

De Trends Impact Awards  willen de meest prestigieuze prijzen in België toekennen aan bedrijven die strategieën implementeren die een positieve impact genereren en duurzame waarde creëren. Zo ook voor deze tweede editie in 2023. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van Trends in samenwerking met PwC en Antwerp Management School.

Acht categorieën

Trends reikt niet één, maar diverse Trends Impact Awards uit aan impactvolle bedrijven in acht categorieën. Het brede draagvlak van ESG-criteria en SDG-doelstellingen maakt het niet gemakkelijk voor bedrijven om in elk van de categorieën uit te blinken. Wel vindt men in heel wat van onze Belgische bedrijven inspiratie op verschillende domeinen. De categorieën werden gedefinieerd in overleg met Wayne Visser, PhD, chair in sustainable transformation, professor in integrated value aan de Antwerp Management School.

De volgende categorieën werden bepaald:

De Trends Impact Award voor Ecologie
De Trends Impact Award voor Circulaire Economie
De Trends Impact Award voor Welzijn
De Trends Impact Award voor Diversiteit en Inclusie
De Trends Impact Award voor Technologie
De Trends Impact Award voor Veerkracht
NIEUW: De Trends Impact Award voor Mobiliteit
NIEUW: De Trends Impact Award voor Energie en Klimaat

Voor elk van de categorieën wordt een onderscheid gemaakt tussen grote en kleine bedrijven (op basis van de officiële Europese kmo-definitie). Ten slotte zal ook één groot en één klein bedrijf de overkoepelende Trends Global Impact Award in de wacht slepen.

Op naar de tweede fase van het selectieproces

Van de 141 ontvangen dossiers hebben de juryleden honderd bedrijven genomineerd, die in september hun verhaal mogen pitchen voor de jury. Daaruit zullen maximaal drie bedrijven per categorie worden uitgekozen. Die bedrijven krijgen vervolgens uitgebreid redactionele aandacht in Trends, op www.trends.be en op Kanaal Z. Tijdens de unieke awardshow op 25 oktober 2023 in Brussels Expo worden de winnaars bekroond.

Niels Famaey
Uitgever News & Business magazines
niels.famaey@roularta.be

Over Trends

Trends werd gelanceerd in 1975 en is al bijna 50 jaar lang het leidende financieel-economische nieuwsmagazine in België. Het lezerspubliek bestaat voornamelijk uit kaderleden, bedrijfsleiders, ondernemers en personen die een vrij beroep uitvoeren. Met spraakmakende, objectieve en relevante analyses over de economische actualiteit helpt Trends hen opportuniteiten te vinden om hun carrière of bedrijf maximaal uit te bouwen. Trends bewijst dat verslaggeving over economie en financiën absoluut niet saai hoeft te zijn en dat economie het dagelijkse leven van elke Belg beïnvloedt. Door de brede waaier aan onderwerpen vindt elke lezer dagelijks de noodzakelijke informatie om de juiste financiële beslissingen te nemen in zijn professionele of privé leven. Trends en Trends-Tendances kunnen rekenen op 332.000 lezers per week. Online bereiken ze bijna 600.000 unieke bezoekers per maand. Samen met de businesszender Kanaal Z/Canal Z, die dagelijks 467.000 kijkers bereikt, vormt Trends de grootste business community van het land.