Roularta keert een interim-dividend uit van 5€ per aandeel bruto - gereglementeerde informatie - voorwetenschap 09/07/2018

09 juli 2018

De Raad van Bestuur van Roularta Media Group heeft op 9 juli 2018 de uitkering van een interim-dividend van 5€ per aandeel bruto goedgekeurd. Dit naar aanleiding van de gerealiseerde meerwaarde bij de verkoop van de 50% participatie in Medialaan eind januari 2018, die 145,7 mio € bedraagt volgens de IFRS cijfers.

De referentieaandeelhouders van Roularta zullen - na afloop van de gesloten periode ingevolge de Market Abuse Regulation - gebruik maken van het interim-dividend om een herschikking door te voeren binnen het referentieaandeelhouderschap, waarbij Koinon Comm.VA (familie De Nolf) een pakket aandelen zal overnemen van West Investment Holding (familie Claeys) die aandeelhouder zal blijven met 500.000 aandelen.

Het aandeel Roularta zal vanaf dinsdag 17 juli 2018 ex-dividend (ex-date) noteren. De uitbetalingsdatum (payment-date) van het interim-dividend is voorzien op donderdag 19 juli 2018.

Roularta Media Group deelt mee dat de eerste indicaties voor de eerste jaarhelft van 2018 enigszins beneden de verwachtingen liggen. Qua reclame zien we een daling van 5 à 10% ten opzichte van vorig jaar, naargelang het medium (local media, magazines en online). De reclamemarkt blijft ups en downs vertonen en het blijft moeilijk om op vandaag een inschatting te maken voor het volledige jaar. Bij de tijdschriften is de lezersmarkt stabiel dankzij het grote percentage abonnees. De omzet van de drukkerij is op vandaag licht lager ten opzichte van vorig jaar. De nieuwe drukorders starten in de loop van 2019 en zullen zorgen voor een optimale bezetting van de persen van Roularta Printing.

Het is een reële verwachting dat de Sanoma merken  een onmiddellijke bijdrage zullen leveren aan de EBITDA van Roularta Media Group in de tweede jaarhelft van 2018. Dit dankzij zowel synergiën aan de omzet  als aan de kostenzijde. In de eerste jaarhelft werden beperkte kosten geboekt om de integratie van de lifestylebladen Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Flair en Feeling/Gaël enz. perfect te laten verlopen. Alle tijdschriftenredacties zijn intussen geïnstalleerd in het Brussels Media Center BMC, het redactiehuis van de Roularta-magazinebrands.

De in 2017 overgenomen merken Sterck en Landleven zetten sterke prestaties neer, in lijn met het business plan. Ook Mediafin, dat sinds maart 2018 voor 50% eigendom is van Roularta Media Group en de merken De Tijd en L’Echo exploiteert, heeft een sterke eerste jaarhelft achter de rug. Voor deze vier merken, kijken we optimistisch de tweede jaarhelft tegemoet.

Contact Xavier Bouckaert
Rik De Nolf