Innovatie
PrintRoularta binnen de grafische en mediasector
Roularta wil een voortrekkersrol opnemen in de grafische en de mediasector. Via diverse kanalen en via het lidmaatschap in tal van verenigingen (Raad voor de Journalistiek, Conseil de déontologie journalistique, WE MEDIA, Febelgra, JEP, EMMA…) komen we verder op voor de belangen van de sector en streven we naar vernieuwing.
Roularta Innovation Lab
In september 2018 werd binnen Roularta Media Group het Innovation Lab (IL) opgericht dat ten dienste staat van alle businessunits. Het voert een radarfunctie uit en speurt ‘beyond the horizon’ naar de nieuwste technologieën en trends, en functioneert als kruispunt van digitale en technologische vernieuwing.
Het IL onderzoekt nieuwe technologieën, tools en softwares en evalueert hun eventuele meerwaarde voor Roularta Media Group.
Het Innovation Lab scant de wereld van de start-ups, bouwt een sterk netwerk uit binnen deze omgeving en wordt zo het eerste aanspreekpunt van start-ups binnen de wereld van de mediatech.
Daarnaast sluit het Innovation Lab partnerships af met technologische leveranciers en onderzoeksgroepen van hogescholen en universiteiten. Met deze partners vormt Roularta Media Group een triple helix (samenwerking tussen overheid of privatefundorganisaties, ondernemingen en onderwijs) om zo technologische vooruitstrevende oplossingen in de markt te zetten waar gebruikers echt op zitten te wachten.
Een voorbeeld van een dergelijke samenwerking komt tot uiting in ‘Trendify’. Dit heeft als doel een oplossing te leveren die journalisten kan helpen om creatiever en efficiënter te zijn aan de hand van een verzameling van AI-tools voor mediamonitoring. Hierdoor zullen zij in staat zijn om verrassende invalshoeken en meningen te ontdekken waardoor de kwaliteit van de content nog verder verbeterd wordt terwijl de onderzoekstijd vermindert.
Deze tools zullen bestaan uit een trenddetectieengine (tijdsgebonden veranderingen in de thema's of onderwerpen detecteren), een opinion mining-engine (opinies gerelateerd aan deze trends ontsluiten) en een trending contentdetectie-engine (content vinden die veel interactie van gebruikers oplevert over een korte tijdsspanne).
De onderzoeksresultaten en nieuwe technologieën zorgen voor kostenefficiënte en innovatieve tools met het oog op inhoud van hoge kwaliteit.
Om dit project te kunnen realiseren sluit het Roularta Innovation Lab partnerships af met ML2Grow (AI service provider), YesItCan.be (technologieprovider) en onderzoeksgroepen imec-SMIT-VUB en VUB Artificial Intelligence Research Group.
Daarnaast startte Roularta Media Group samen met de Vrije Universiteit Brussel de nieuwe leerstoel 'Personalisation, trust and sustainable media'. Leerstoelhouders Prof. Dr. Karen Donders, Prof. Dr. Ike Picone en PhD onderzoeker Pauljan Truyens van de VUB zullen binnen dit initiatief zelf onderzoek doen en onderzoek stimuleren naar manieren waarop nieuwsmediabedrijven duurzaam kunnen innoveren. Het uitgangspunt van deze vier jaar durende leerstoel is meer een holistische aanpak inzake innovatie in positionering (merkenstrategie), mindset (redactionele focus, vertrouwensband met publiek) en maatschappelijke impact (onderzoeksjournalistiek, factchecking).
Prof. Dr. Donders en Prof. Dr. Picone, beiden verbonden aan de Smart Media-unit van onderzoeksgroep imec-SMIT-VUB, zullen daarom binnen deze gloednieuwe leerstoel op zoek gaan naar duurzame innovaties binnen informatiemedia. Hierbij houden ze ook rekening met het tweevoudige karakter van nieuwsmedia: enerzijds zijn het commerciële bedrijven, anderzijds zijn het maatschappelijke actoren.
FOCUS OP KWALITATIEVE CONTENT VOOR DE LEZER
In het medialandschap staat Roularta Media Group bekend voor haar kwalitatieve content. Met The Customer Journey wil Roularta Media Group het niveau van service aan haar lezers gevoelig opkrikken. Lezers hebben potentieel heel wat vragen die zij snel en correct beantwoord willen zien. Onder impuls van The Customer Journey worden de interne werkprocessen bijgestuurd om dit doel te bereiken. Transparante en duidelijke communicatie met de lezer vormen de bouwstenen om het gewenste niveau van service te bereiken en de tevredenheid van de klant te verhogen.
DE AANGEWEZEN MEDIAPARTNER VOOR ADVERTEERDERS
Roularta Media Group slaagt er sinds jaar en dag in om multimediale oplossingen op maat aan te bieden aan adverteerders. Het hoge aantal mogelijkheden maakt het tegelijk soms danig complex voor de klant om de juiste keuzes te maken. The Customer Journey heeft dan ook tot doel om de adverteerder centraal te zetten en vanuit zijn wensen en verzuchtingen de juiste mediaoplossing aan de klant te bieden.
Adverteerders zijn meer dan ooit op zoek naar creatieve manieren om geloofwaardig en betrouwbaar met hun doelgroepen te communiceren over hun merk, zeker in tijden van fake news en adfraude (fake advertising).
Roularta heeft dan ook al haar opgebouwde expertise inzake native advertising, crossmediale creativiteit en contentmarketing gebundeld in één competentiecenter dat op die manier totaaloplossingen kan uitwerken voor de adverteerder: Roularta Brand Studio.
In nauwe samenwerking met de salesteams van Roularta Media Group, biedt Roularta Brand Studio voor adverteerders creatieve crossmediale totaaloplossingen, op maat van de adverteerder, en in lijn met de doelgroepen en het DNA van de verschillende mediamerken van Roularta Media Group.