Herman De Prins is CIO of the Year 2016

16 november 2016

Op woensdag 16 november organiseerde Data News de 24ste editie van CIO of the Year. Met deze award wil Data News een CIO lauweren voor haar of zijn realisaties. De elementen die meespelen in de keuze zijn visie, strategisch inzicht, leiderschapskwaliteiten en persoonlijkheid.

De uiteindelijke winnaar werd bepaald door de lezers van Data News enerzijds en een professionele jury bestaande uit academici, ex-winnaars en IT-prominenten anderzijds. Na stemming en jurering werd Herman De Prins (UCB) benoemd tot de beste CIO van het jaar.

Herman De Prins (UCB) is CIO of the Year 2016

Herman De Prins leidt al sinds 2009 IT voor UCB, een middelgrote biofarmaspeler met 7.500 werknemers die actief is in 40 landen. Zijn team levert jaarlijks zo’n 250 projecten af, waarbij vooral het innovatieve karakter van de digitalisering opvalt.

ICT Project of the Year gaat naar bpost en Belfius

Daarnaast worden ook twee awards uitgereikt voor de interessantste ICT-projecten. Uit de vele inzendingen, maakt de Data News redactie een eerste selectie waarbij vier projecten weerhouden werden in zowel de categorie ‘small & medium business’ als ‘large organisations’. Voor die acht projecten moesten de deelnemers zelf hun case komen verdedigen.

In het segment van de corporate ondernemingen wint Belfius met het project Mobile First Digital Bank. De andere waardevolle genomineerden waren Accenture, De Watergroep en de Federale Pensioendienst & RSVZ. Het project van Belfius handelt over de transformatie van de traditionele bank naar een moderne, digitale én ‘mobile first’ bank. Een omvangrijk project, zowel uitgedrukt in budget (70 miljoen euro) en manjaren (350) als qua technologische scope.

Bij de kleine en middelgrote bedrijven gaat de award naar bpost met het project bringr. Bpost liet hiermee andere sterke projecten van Mensura, Renta Solutions en VAB Fleet Services achter zich. Bringr is ontstaan in de schoot van bpost, maar heeft het potentieel om uit te groeien tot een spin-off. Bringr is een innovatieve dienst die mensen toelaat om zelf een chauffeur aan te duiden voor het ophalen van een specifieke zending en ze te vervoeren van een punt naar A naar een punt B, zonder dat die noodzakelijk gebonden is aan een bepaalde tijdsdruk of omvang.

Een uitgebreid interview met Herman De Prins als nieuwe CIO of the Year 2016, meer achtergrond en meer info over de winnende projecten leest u in de editie van Data News die vrijdag 18 november verschijnt.

Al meer dan 35 jaar is Data News dé referentie in België voor de IT-community. Het tijdschrift legt iedere maand de brug tussen technologie, IT-managers en eindgebruikers bij ondernemingen, overheid, onderwijs en IT-verenigingen. Met de dagelijkse nieuwsbrief en de website datanews.be legt het sterk de focus op Belgisch nieuws, trends en opinies, aangevuld met dossiers, internationale berichtgeving, praktijkverhalen en uitgebreide testen van bedrijfsoplossingen.

Contact Kristof Van der Stadt
Hoofdredacteur Data News