Onze onderneming

Print

Xavier Bouckaert • Gedelegeerd Bestuurder

Roularta Media Group (RMG opgericht in 1954) is een Belgische beursgenoteerde multi-media-groep met ruim 2.000 medewerkers en een totale omzet van 500 miljoen euro.

  • RMG lanceerde in de voorbije decennia de grootste kranten van het land (De Streekkrant en De Zondag) en het grootste magazine van het land (Steps).
  • Roularta creëerde de zes Belgische nieuwsmagazines (Knack - Le Vif/L’Express, Trends N/F en Sportmagazine N/F) en een reeks specifieke niche-magazines (zoals Nest N/F en Plus Magazine in België , Nederland en Duitsland).
  • Via overnames werd Roularta marktleider op het vlak van de medische uitgaven, de IT-publicaties en de vakbladen voor de Grafische nijverheid.
  • Roularta nam mee het initiatief voor de lancering van Vlaamse televisie- en radiozenders en is 50 % aandeelhouder van Medialaan. Knack.be/LeVif.be is de grootste nieuwssite van het land op het vlak van quality news met 1,8 miljoen “real users”.
  • Digilocal is het complete pakket voor marketing via het internet voor de locale adverteerder. 
  • Roularta Printing is de grootste drukkerij van het land.

DE BELGISCHE NIEUWSMAGAZINES 

Roularta concentreert zich op zijn core business in de tijdschriftenbranche: drie types nieuwsmagazines in de Nederlandse en in de Franse taal:
  • Knack en Le Vif/L'Express, de algemene nieuwsmagazines die gecombineerd worden met de lifestylemagazines Weekend Knack en Weekend Le Vif/L'Express en met de entertainmentmagazines Focus Knack en Focus Vif
  • Trends en Trends Tendances, de business nieuwsmagazines. 
  • Sport/Voetbal en Sport/Foot Magazine, de sportnieuwsmagazines

DE MAGAZINES VOOR 50-PLUSSERS  

RMG werkt samen met partner Bayard Presse (Parijs) verder aan de uitbouw van een internationale groep gespecialiseerde bladen voor de 50-plussers: Plus in België, Nederland en Duitsland. 

DE PEOPLE MAGAZINES 

Het maandblad Royals en het tweemaandelijkse zustermagazine Royals Extra (N)/ Royals Hors Série (F) volgen de actualiteit van de Europese vorstenhuizen op de voet. De bladen worden zowel in België, Nederland, Frankrijk als in diverse andere landen gesmaakt door een publiek dat houdt van tradities. 
Het Franse weekblad Point de Vue is een prestigieus en toonaangevend people-magazine dat volledig gewijd is aan het reilen en zeilen aan de koninklijke hoven. Point de Vue brengt ook het magazine Images du Monde uit. 

DE ANDERE NICHE-MAGAZINES 

RMG geeft volgende niche-magazines uit: het country-magazine Nest (N/F), het reismagazine Grande (N/F), het Franstalige wekelijks tv-nieuwsmagazine Télépro, het magazine Ik ga Bouwen en Renoveren (N/F), het maandelijks magazine Bodytalk (N/F) en Style Trends het lifestylemagazine van de moderne man. 

PROFESSIONAL MAGAZINES

Roularta Media Group brengt onder de noemer van Roularta B2B Media een waaier van kwalitatieve magazines uit, gericht naar de professionele lezersmarkt. 

Elk van de publicaties (print, e-newsletter en website) beantwoordt aan de specifieke noden binnen de verschillende vakgebieden (medisch, fiscaal, financieel, juridisch, ICT, industriëel, management, grafisch en HR). Een equipe van nieuwsgedreven journalisten en experten informeren over de allernieuwste tendensen op nationaal en internationaal vlak, analyseren in de diepte en geven duiding over hun vakgebied. 

De belangrijkste titels zijn Data News, Industrie (Technisch Management), de Artsenkrant, Grafisch Nieuws enz.

Via de organisatie van interactieve Ronde Tafels, seminaries en events brengt Roularta op regelmatige wijze "key people" uit de specifieke vakgebieden bij elkaar. 

Roularta biedt met deze 360°- aanpak dé communicatie op maat van éénieder.  

ROULARTA HEALTH CARE

Roularta HealthCare is marktleider in het segment medische pers. Naast Artsenkrant/Le journal du Médecin, geven we ook de Apotheker/le Pharmacien, Belgian Oncology News en HealthCare Magazine uit. Elke titel is gespecialiseerd in een bepaald deeldomein en houdt huisartsen, specialisten, apothekers en leidinggevenden uit de (gezondheids)zorg op de hoogte van het laatste nieuws in hun vakgebied. Uiteraard horen bij elke titel nieuwsbrieven en websites.

DE KRANTEN 

Met de Krant van West-Vlaanderen beschikt de provincie West-Vlaanderen over een eigen krant, die trouwens het meest gelezen verkochte medium is in die provincie. De Krant van West-Vlaanderen biedt een pakket aan van 4 titels: de provinciekrant Krant van West-Vlaanderen, de lokale traditionele stadskrant (11 edities), Sport West en KW TEVEE

ROULARTA LOCAL MEDIA

De Streekkrant (De Weekkrant in de provincie Limburg) bereikt elke week elk huisgezin in Vlaanderen (Nederlandstalig België). De eerste edities werden 60 jaar geleden gelanceerd. Vandaag is De Streekkrant het grootste medium van Nederlandstalig België met een groter bereik dan de grootste tv-zender. De Streekkrant en De Weekkrant blijven groeien in omzet, onder andere door lokale overnames. Met meer dan 2.500.000 gratis huis aan huis verspreide exemplaren is De Streekkrant/De Weekkrant de grootste krant van het land. 
De Zondag bestaat 20 jaar en is een van de grootste media van Vlaanderen. Een complete krant met het nieuws van elke zaterdag tot en met complete sportverslaggeving. De originele distributie-formule via de bakkers maakt het mogelijk om op zondagmorgen zo'n 645.000 exemplaren te verspreiden in enkele uren tijd. Volgende de laatste CIM-controle heeft De Zondag meer dan twee miljoen lezers. 

De Groep Tam-Tam is een netwerk van lokale bladen op tabloidformaat, complementair aan De Streekkrant en zeer interessant voor de zeer lokale adverteerders. 
Daarnaast is Roularta Media Group uitgever van het grootste gratis magazine van het land:  het magazine Steps.
Verder heeft RMG 51 % van de aandelen van het Zeeuws Vlaams Advertentieblad in Nederland.

TELEVISIE & RADIO

RMG heeft 50% van de aandelen van Medialaan NV waarin tv-en radioactiviteiten zijn ondergebracht. Op het vlak van televisie is er de familiezender VTM die zich richt tot het breder publiek, de ontspanningszender 2BE met een sterk aanbod van Amerikaanse topseries, films, sport en avontuurlijke realityprogramma's en de jongerenzender JIMTV, die de grootste muziekzender voor jongeren in Vlaanderen is. Q-group groepeert de radioactiviteiten van Medialaan NV met de succesvolle radiozender "Q" voor actieve volwassenen en de "Joe", die zich vooral richt op de dertigers en veertigers. 
Verder participeert RMG voor 50% in de Regionale Media Maatschappij waarin 2 West-Vlaamse tv-zenders, Focus TV en WTV zijn ondergebracht en voor 50% in RTVM de nationale reclameregie voor de regionale zenders.
Kanaal Z/Canal Z is de Belgische nieuws-en businesszender die 1.300.000 kijkers op weekbasis bereikt. 

INDUSTRIE

Roularta Printing is Belgiës grootste offsetdrukkerij waar kranten, magazines en catalogi van topkwaliteit gemaakt worden voor België en voor het buitenland. 

INTERNET 

Roularta Media Group gebruikt haar meest prestigieuse brands om alle journalistieke initiatieven op het internet te overkoepelen. Knack.be en levif.be zijn de eerste echt nieuwssites van Roularta Media Group. Zij mikken op actualiteit met hoofdrubrieken die in het verlengde liggen van de interessesferen van het Knack-, Le Vif- en Trendspubliek, plus een reeks specialinterestkanalen die dat nieuwsaanbod nog versterken. Daarvoor zorgt een internetredactie die samen met de redacties van KanaalZ/Canal Z de newsroom vormt. Daarnaast ontwikkelt Roularta samen met Rossel vlan.be de grootste zoekertjessite van België met immovlan.be, autovlan.be, enz.

Roularta Recruitment Solutions heeft een multimediaal aanbod met de rubriek Streekpersoneel in De Streekkrant/De Weekkrant en De Zondag, met streekpersoneel.be en met tal van recruitment-salons.

De divisie "Roularta Local Media" levert full service aan lokale adverteerders op het vlak van het internet. "Digilocal" omvat : het maken van websites en e-shops. Het ondersteunen van websites met Google adwords en met Proxistore regionale reclame op de grotes websites, met reclame via Facebook, electronische nieuwsbrieven (Proxiletter).

Storesquare is het e-commerce platform voor de lokale handel met 1000 aangesloten winkels in het startjaar 2016